Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Familie

Volkswagen ID.Buzz

ID.Buzz er den moderne, elektriske versjonen av «Folkevognbussen». I følge Volkswagen er dette bilen for de som ønsker seg en litt annerledes familiebil og muligens de med en litt større familie enn normalen.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Testet av

VW ID.Buzz ved El Prix sommer 2023 (Foto: Tomm W. Christiansen) Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF/Motor

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Med bagasjeplass på 1.121 liter, generøs takhøyde og bakseter som kan både justeres i lengderetning og legges ned er dette definitivt en bil for deg som vil ha muligheten til å pakke bilen med litt mer bagasje enn de fleste andre. Bilen vil være tilgjengelig med både 6 og 7 seter – og firehjulstrekk er på vei.

Bilen kommer også med toveislading, noe som betyr at du vil ha mulighet til å levere strøm til eksterne mottakspunkter – og dermed lade andre elektriske apparater. Dette er definitivt en av de mer spennende bilene på det elektriske markedet og det blir interessant å følge med på mottagelsen.

Fordeler

  • Stort bagasjerom

  • Justerbare bakseter

  • Plass til tre bilstoler i bredden

Ulemper

  • Lav nyttelast

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

77

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Volkswagen ID.Buzz brukte 29 minutter og 58 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent.

el prix Sommer 2023

Volkswagen ID.Buzz Pro

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min (-2min)
Maks effekt
183 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (3-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Volkswagen ID.Buzz lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten, bruke litt over 30 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 170 kW.

Under sommerens test brukte vi 29 minutter og 58 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 65 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 183 kW.

Om testbilen

Chassis

Flerbruksbil

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

750 100 kr

Rekkevidde (WLTP)

408 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21.4 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 1121 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.Buzz oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Baksetene i ID.Buzz kan justeres frem og tilbake, som vil påvirke plassen du har i bagasjerommet.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet med baksetene justert i bakerste posisjon.

Fysiske mål

Gulv bredde

121 cm

Gulv lengde

124 cm

Høyde opp til setekant

52 cm

Åpning bredde

122 cm

Åpning høyde

86 cm

Om testbilen

Chassis

Flerbruksbil

Bagasjerom bak

1121 liter

Nyttelast

509 kg

Taklast

100 kg

Egenvekt uten fører

2416 kg

Tillatt totalvekt

3000 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1000 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

92% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

60% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 90% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller