Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Budsjett

Volkswagen e-Golf

VW Golf er Norges desidert mest solgte bil, noe ikke minst den elektriske utgaven bidrar sterkt til.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

VW e-Golf © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Merk dette er en gammel artikkel, e-Golf er gått ut av produksjon og erstattet med andre alternativer fra VW.


I starten hadde e-Golf relativt lite batteri og kort rekkevidde, men nå er dette økt, slik at du skal kunne kjøre 300 kilometer etter NEDC-standarden på et fulladet batteri.

En elektrisk utgave av Golf er så å si identisk med en tradisjonell Golf med bensin eller dieselmotor. Det vil si et svært godt førermiljø, mye kjørekomfort og plass til tre i baksetet. Den mest merkbare forskjellen er et litt mindre bagasjerom, og en litt kjappere akselerasjon.

Bilen levers nå også i en litt dyrere Exclusive-utgave med mer utstyr som standard. Forbrukerrådet har kåret elbil-garantien til VW til Norges beste.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Under sommertesten 2020 brukte VW e-Golf 36 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.

el prix Sommer 2020

Volkswagen e-Golf

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
45 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (-9min)
Maks effekt
39 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

284 400 kr

Rekkevidde (WLTP)

231 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.7 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 341 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen e-Golf oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

102 cm

Gulv lengde

73 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

100 cm

Åpning høyde

70 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

341 liter

Nyttelast

405 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1540 kg

Tillatt totalvekt

2020 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller