Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse

Toyota bZ4X

Toyota sin første elbil har navnet bZ4X og er en helelektrisk SUV.

El Prix vinter 2024

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Testet av

Toyota BZ4X 2WD, Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF/Motor

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

bZ4X er utviklet gjennom samarbeidsprosjektet e-TNGA/e-Subaru Global platform og bilen er dermed basert på samme plattform som søstermodell Subaru Solterra. Modellen leveres med firehjulstrekk, samtidig som det kommer en variant med forhjulstrekk.

Rekkevidden er oppgitt til å være 450 km (WLTP) og bilen er utstyrt med AWD x-mode som optimaliserer fordelingen av motorkraft til de ulike hjulene. Modellen er tilgjengelig for bestilling og nå vil tiden vise hvordan den gjør det i det allerede konkurransefylte crossover-SUV segmentet.

77

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Vinter 2024

Toyota bZ4X

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
38 min (+8min)
Maks effekt
84 kW
Ladeeffekt (kW) vinter (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Toyota bZ4X ladet fra 10 til 80 prosent på 38 minutter under vintertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

494 700 kr

Rekkevidde (WLTP)

460 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 452 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Toyota bZ4X oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

96 cm

Høyde opp til setekant

50 cm

Åpning bredde

105 cm

Åpning høyde

75 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

452 liter

Nyttelast

495 kg

Egenvekt uten fører

1895 kg

Tillatt totalvekt

2465 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

88% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

79% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 91% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller