Tesla Model S
Dette er bilen som revolusjonerte elbilmarkedet da den kom til Norge i 2013. Bilen er bygget på en helt ny måte, med en stor batteripakke som en del av bunnkonstruksjonen.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Med motoreffekter fra 320 til over 600 hester og priser fra rundt 800.000 kroner, har Model S gitt mange nordmenn muligheten til å oppfylle drømmen om å eie en luksusbil med god plass og ekstreme ytelser.
De første bilene hadde bakhjulstrekk (finnes i prislisten), men nå selges bilen med firehjulstrekk. Tesla S kan også leveres som sju-seter, med to bakovervendte seter i bagasjerommet bak.
Vær oppmerksom på at Tesla fortløpende endrer tekniske spesifikasjoner og priser, i motsetning til den tradisjonelle bilbransjen som gjerne holder seg til årsmodeller.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Tesla Model S lader fra 7% til 80% på 29 minutter.
Tesla Model S AWD
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Tesla Model S lader med CCS-kontakt. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 250W.
Under sommerens test brukte vi 29 minutter og 6 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 75 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 250 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
1 147 752 kr
Rekkevidde (WLTP)
634 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Tesla Model S
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
749 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
614 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Tesla Model S
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
749 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
614 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom i Tesla Model S 2023
- Bagasjerom bak: 709 liter
- Bagasjerom foran: 89 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Tesla Model S oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
99 cm
Gulv lengde
106 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
102 cm
Åpning høyde
65 cm
Frunk bredde
78 cm
Frunk høyde
24 cm
Frunk lengde
36 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
709 liter
Nyttelast
364 kg
Egenvekt uten fører
2095 kg
Tillatt totalvekt
2534 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1600 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
94% beskyttelse i kollisjon
Barn
91% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
85% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 98% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?