Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse

Smart #3

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Smart #3

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min (-2min)
Maks effekt
157 kW (+4.7%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Smart #3 ladet fra 10 til 80 prosent på 28 minutter og 15 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Sport Utility Vehicle

Netto batteripakke

62 kWh

Pris for testbil

539 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

415 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 370 liter
  • Bagasjerom foran: 15 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Smart #3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

99 cm

Gulv lengde

82 cm

Høyde opp til setekant

37 cm

Åpning bredde

98 cm

Åpning høyde

64 cm

Frunk bredde

42 cm

Frunk høyde

24 cm

Frunk lengde

10 cm

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Bagasjerom bak

370 liter

Nyttelast

375 kg

Taklast

50 kg

Egenvekt uten fører

1910 kg

Tillatt totalvekt

2360 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1600 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller