Familie, Budsjett

Peugeot E-3008

E-3008 er den elektriske utgaven av Peugeot sin 3008. Produsenten selv kaller bilen en "fastback-SUV" og modellen er den første modellen laget på den splitter nye STLA Medium plattformen.

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

STLA Medium plattformen gir rom for å det meste man kan tenke seg å gjøre med moderne elbilder. Den tilbyr større biler, firehjulsdrift, høy ytelse og effektivitet, samt en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

E-3008 kommer i tre utgaver, med en batterikapasitet som spenner fra 73 kWh til 98 kWh og dermed en maksimal rekkevidde fra 525 kilometer til 700 kilometer etter WLTP-standarden.

Modellen forventes på norske veier i løpet av andre kvartal 2024.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

Bilprodusenten oppgir at Peugeot E-3008 lader fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter. Vi oppfordrer alle bilprodusenter til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukere å sammenligne.

el prix Sommer 2024

Peugeot E-3008

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
160 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
42 min
Maks effekt
155 kW (-3.1%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Peugeot e-3008 ladet fra 10 til 80 prosent på 41 minutter og 42 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Sport Utility Vehicle

Netto batteripakke

73 kWh

Pris for testbil

512 500 kr

Rekkevidde (WLTP)

510 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.4 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 520 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-3008 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

103 cm

Gulv lengde

88 cm

Høyde opp til setekant

44 cm

Åpning bredde

96 cm

Åpning høyde

68 cm

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Bagasjerom bak

520 liter

Nyttelast

457 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

2108 kg

Tillatt totalvekt

2640 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1250 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller