Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse, Budsjett

Peugeot E-2008

Peugeot sin crossover-SUV har en batteripakke på 50 kWh og en rekkevidde på 310 km (WLTP).

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2020

Testet av

Sommertest av Peugeot e-2008 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Peugeot e-2008 er en kompakt SUV som tilsvarende Hyundai Kona og Kia e-Niro. Med et bagasjerom på 434 liter er e-2008 et godt alternativ som familiebil - om man ikke har for vane å kjøre alt for lange distanser.

Når det gjelder pris legger e-2008 seg i det mer rimelige spekteret av kompakt SUV-segmentet.

Fordeler

  • Lite hjulstøy

  • Design

  • Gunstig pris

Ulemper

  • Kort rekkevidde

  • Litt liten for en familie

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

74

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Peugeot e-2008 lader med inntil 100 kW på en CCS-lader. Peugeot selv oppgir at bilen bruker 30 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.

el prix Vinter 2022

Peugeot e-2008

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
100 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
34 min (+4min)
Maks effekt
70 kW (-30%)
Ladeeffekt (kW) vinter (9-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

På vintertesten brukte bilen 34 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde den mottatt 31,45 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 70 kW, helt i begynnelsen av ladingen.

Det er verdt å nevne at sjåføren møtte kø på ladestasjonen, og kjørte rundt i nærmiljøet i lavere hastigheter i et kvarter før testen startet. Dette kan ha bidratt til at batteriet var noe kaldt.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

50 kWh

Pris for testbil

353 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

320 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 434 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-2008 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

73 cm

Høyde opp til setekant

40 cm

Åpning bredde

90 cm

Åpning høyde

68 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

434 liter

Nyttelast

405 kg

Taklast

70 kg

Egenvekt uten fører

1550 kg

Tillatt totalvekt

2030 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller