Peugeot E-2008
Peugeot sin crossover-SUV har en batteripakke på 50 kWh og en rekkevidde på 310 km (WLTP).
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Peugeot e-2008 er en kompakt SUV som tilsvarende Hyundai Kona og Kia e-Niro. Med et bagasjerom på 434 liter er e-2008 et godt alternativ som familiebil - om man ikke har for vane å kjøre alt for lange distanser.
Når det gjelder pris legger e-2008 seg i det mer rimelige spekteret av kompakt SUV-segmentet.
Fordeler
Lite hjulstøy
Design
Gunstig pris
Ulemper
Kort rekkevidde
Litt liten for en familie
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
74
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Peugeot e-2008 lader med inntil 100 kW på en CCS-lader. Peugeot selv oppgir at bilen bruker 30 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.
Peugeot e-2008
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Vi brukte 33 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten.
Frem til rett før 30 prosent holdt bilen mellom 98 og 99 kW, men så falt den og stabiliserte seg på 77 kW. Allerede ved 55 prosent SOC var den nede i 53 kW før den avsluttet med kun 28 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
50 kWh
Pris for testbil
326 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
310 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Peugeot e-2008 lader med inntil 100 kW på en CCS-lader. Peugeot selv oppgir at bilen bruker 30 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.
Peugeot e-2008
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vintertesten brukte bilen 34 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde den mottatt 31,45 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 70 kW, helt i begynnelsen av ladingen.
Det er verdt å nevne at sjåføren møtte kø på ladestasjonen, og kjørte rundt i nærmiljøet i lavere hastigheter i et kvarter før testen startet. Dette kan ha bidratt til at batteriet var noe kaldt.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
50 kWh
Pris for testbil
353 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
320 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 434 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-2008 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
73 cm
Høyde opp til setekant
40 cm
Åpning bredde
90 cm
Åpning høyde
68 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
434 liter
Nyttelast
405 kg
Taklast
70 kg
Egenvekt uten fører
1550 kg
Tillatt totalvekt
2030 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?