Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Familie

NIO ES8

Det kinesiske bilmerket NIO gjør som mange andre kinesiske merker og prøver å etablere seg på det norske elbilmarkedet. Det mest oppsiktsvekkende ved NIO sine elektriske biler er muligheten til å bytte ut batteriet raskt på en batteristasjon.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Testet av

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

ES8 er en fem meter lang SUV med firehjulstrekk og en rekkevidde basert på hvilket batteri du velger. Det har seg nemlig sånn at Nio har utviklet et konsept som baserer seg på at du kan bytte ut batteriet i bilen alt ettersom hvor mye kapasitet du har behov for. Prosjektet heter Baas (Battery as a service) og skal også gi muligheten for å leie batterier fremfor å kjøpe de med bilen.

Motoreffekten til NIO ES8 er på 400 kW / 644 hk og den har et maksimalt dreiemoment på 725 nm. Bilen følger også med en liten "robot-assistent" på dashbordet som kan hilse deg velkommen, svare på spørsmål og kommunisere innenfor dens intellektuelle rekkevidde.

NIO ES8 kommer som både seks- og syvseter. Fra 2023 av bruker Ruter NIO ES8 i et pilotprosjekt med selvkjørende bestillingstransport i Groruddalen.

Fordeler

  • Masse plass, både til folk og baggasje

  • Batteribytteteknologi

  • Høy komfort

Ulemper

  • Litt slitsom stemmestyrt assistent

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

79

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Slik hurtiglader NIO ES8 7-SETER

Du har to alternativer ved lading av NIO ES8. Du kan foreta et automatisk batteribytte som tar rundt 5 minutter, eller du kan hurtiglade på helt vanlig måte.

NIO ES8 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at ES8 skal lade med inntil 120 kW.

el prix Sommer 2022

NIO ES8

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
120 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
46 min (+16min)
Maks effekt
120 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (4-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 46 minutter og 40 sekunder på å lade fra 4 til 80%. Da hadde vi mottatt 70,86 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 120 kW ved 20%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 91 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

100 kWh

Pris for testbil

679 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

488 km

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i NIO ES8

  • Bagasjerom med alle setene oppe: 310 liter
  • Bagasjerom med bakerste rad nedslått: 871 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i NIO ES8 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet med bakerste seterad nedslått.

Fysiske mål

Gulv bredde

106 cm

Gulv lengde

110 cm

Høyde opp til setekant

44 cm

Åpning bredde

118 cm

Åpning høyde

76 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

310 liter

Nyttelast

574 kg

Egenvekt uten fører

2450 kg

Tillatt totalvekt

3099 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

82% beskyttelse i kollisjon

Barn

84% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

72% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 92% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller