NIO EL7
NIO EL7 er en mellomstor SUV fra den kinesiske produsenten som har spesialisert seg på batteribytte-teknologi. EL7 kommer selvfølgelig også med denne teknologien og i følge NIO kommer det et batteri med kapasitet på 150 kWt i løpet av året.
El Prix sommer 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
NIO beskriver EL7 som "en perfekt SUV for Norge". Hvis du velger batteriet med 100 kWt batterikapasitet er den anslåtte rekkevidden på opp til 513 kilometer etter WLTP-standarden. 0-100 på 3,9 sekunder antyder at dette er en SUV av den sprekere sorten.
NIO sin faste dashbordassistent Nomi følger selvfølgelig med, i tillegg til funksjoner som tre klimasoner, massasje, varme i alle setene og et 4K dashboard kamera.
Fordeler
Stort bagasjerom
Topputstyrt
Lavt forbruk
Ulemper
Stemmeassistenten kan være slitsom
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
NIO EL7 lader fra 7% til 80% på 43 minutter.
NIO EL7
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Slik lader NIO EL7
NIO EL7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 40 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 126 kW.
Under sommerens test brukte vi 43 minutter og 21 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 67 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 122 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
98 kWh
Pris for testbil
669 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
508 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 658 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i NIO EL7 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
106 cm
Gulv lengde
94 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
115 cm
Åpning høyde
71 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
658 liter
Nyttelast
524 kg
Egenvekt uten fører
2291 kg
Tillatt totalvekt
2890 kg
Hengerfeste
Ja
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?