Mini Cooper SE
Mini sin første elektriske modell Mini Cooper SE entret markedet i 2020 og bilen er en moderne versjon av den klassiske Mini-designen med helelektrisk motor.
El Prix vinter 2021
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Som forventet når man kjøper Mini så er dette en bil som passer best på byveier og for de som ikke trenger alt for mye plass i bilen. Denne elektriske versjonen er bygget på Mini Hatch. Med en batterikapasitet på 28,9 kWt brutto så ligger rekkevidden på 225-234 km etter WLTP-standarden.
Mini Cooper SE er en tredørs bil og bør appellere til alle Mini-entusiaster og alle som ønsker en elektrisk bil med et unikt design som trenger bilen til de kortere turene.
75
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mini Cooper SE lader til 80% på rett over halvtime både om vinteren og sommeren.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Mini Cooper SE lader med 50 kW på en CCS-lader. Mini selv oppgir at bilen bruker 29 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50 kW.
I sommertesten brukte vi 39 min på å lade fra 9 til 80 prosent.
Akkurat som BMW i3 holder Mini Cooper relativt godt trøkk under hele lade økten. Den holder seg innenfor 42 og 49 kW hele økten.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
32.6 kWh
Pris for testbil
292 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
230 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mini Cooper SE lader til 80% på rett over halvtime både om vinteren og sommeren.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Mini Cooper SE lader med 50 kW på en CCS-lader. Mini selv oppgir at bilen bruker 29 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50 kW.
I vintertesten brukte vi 30 minutter og 3 sekunder på å lade fra 8-80%.
Akkurat som BMW i3 holder Mini Cooper relativt godt trøkk under hele ladeøkten. Den holder seg innenfor 42 og 49 kW hele økten.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
32.6 kWh
Pris for testbil
292 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
230 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom i Mini Cooper SE
- Bagasjerom bak: 211 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mini Cooper SE oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
96 cm
Gulv lengde
45 cm
Høyde opp til setekant
46 cm
Åpning bredde
90 cm
Åpning høyde
70 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
211 liter
Nyttelast
375 kg
Egenvekt uten fører
1605 kg
Tillatt totalvekt
2055 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?