Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Kompaktklasse

Mini Cooper SE

Mini sin første elektriske modell Mini Cooper SE entret markedet i 2020 og bilen er en moderne versjon av den klassiske Mini-designen med helelektrisk motor.

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2020

Testet av

Sommertest av Mini Cooper SE 2020 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Som forventet når man kjøper Mini så er dette en bil som passer best på byveier og for de som ikke trenger alt for mye plass i bilen. Denne elektriske versjonen er bygget på Mini Hatch. Med en batterikapasitet på 28,9 kWt brutto så ligger rekkevidden på 225-234 km etter WLTP-standarden.

Mini Cooper SE er en tredørs bil og bør appellere til alle Mini-entusiaster og alle som ønsker en elektrisk bil med et unikt design som trenger bilen til de kortere turene.

75

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Mini Cooper SE lader til 80% på rett over halvtime både om vinteren og sommeren.

Ladeeffekt (kW) vinter (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Mini Cooper SE lader med 50 kW på en CCS-lader. Mini selv oppgir at bilen bruker 29 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50 kW.

I vintertesten brukte vi 30 minutter og 3 sekunder på å lade fra 8-80%.

Akkurat som BMW i3 holder Mini Cooper relativt godt trøkk under hele ladeøkten. Den holder seg innenfor 42 og 49 kW hele økten.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

32.6 kWh

Pris for testbil

292 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

230 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjerom i Mini Cooper SE

  • Bagasjerom bak: 211 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Mini Cooper SE oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

96 cm

Gulv lengde

45 cm

Høyde opp til setekant

46 cm

Åpning bredde

90 cm

Åpning høyde

70 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

211 liter

Nyttelast

375 kg

Egenvekt uten fører

1605 kg

Tillatt totalvekt

2055 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller