MG MG4
MG MG4 electric er det nyeste tilskuddet til den elektriske stallen fra det klassiske britiske bilmerket som har gjenoppstått med litt kinesisk hjelp. MG4 er en kompaktmodell som følger MG sin vante taktikk og legger seg lavt når det gjelder pris.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
MG MG4 er en kompakt bil som ifølge MG har utmerkede kjøreegenskaper, effektiv energiutnyttelse og innovative førerassistansesystemer. Bilen har en batterikapasitet på 64 kWt og dermed en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer (WLTP).
MG4 er den første modellen som er basert på moderskipet SAIC sin MSP-plattform, som i følge dem er både teknisk avansert og fleksibel. MG har opplyst om at de vil tilby et system som vil gjøre det enkelt å bytte batteri på bilen, noe som til nå kun har vært noe NIO tilbyr.
Batteriet på bilen kan brukes som strømkilde (vehicle-to-load) og bilen er utstyrt med en rekke førerassistent- og sikkerhetssystemer. Vi tror allikevel at det som vil trekke mest kunder til denne modellen er den gunstige prisen.
Fordeler
Blant de med lavest rekkeviddetap
Lav pris på Standardmodell
Ulemper
Standardmodell egner seg ikke til langtur
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
MG4 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 30 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 135 kW.
MG4
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 27 minutter og 6 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 47,3 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 137 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
61.7 kWh
Pris for testbil
346 300 kr
Rekkevidde (WLTP)
425 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MG4 Trophy Extended Range
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
MG4 ladet fra 10 til 80 prosent på 36 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
357 800 kr
Rekkevidde (WLTP)
520 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
MG4 Trophy Extended Range
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
MG4 Trophy Extended Range ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 56 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
74.4 kWh
Pris for testbil
357 800 kr
Rekkevidde (WLTP)
520 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 350 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i MG4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
95 cm
Gulv lengde
68 cm
Høyde opp til setekant
53 cm
Åpning bredde
97 cm
Åpning høyde
73 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
350 liter
Nyttelast
373 kg
Taklast
60 kg
Egenvekt uten fører
1685 kg
Tillatt totalvekt
2133 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
83% beskyttelse i kollisjon
Barn
80% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
75% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 78% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?