Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS er den elektriske motsatsen til verdens mest solgte luksusbil. EQS er ikke bare en elektrisk versjon av S-klassen, men en helt egen modell.
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen kommer i første runde med en batteripakke med kapasitet på 107,8 kWt netto og en rekkevidde på 675 til 780 km(WLTP) alt ettersom om man velger varianten med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Fordeler
Komfort
Stor plass
Ekte premium
Ulemper
Pris
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC ladet fra 5 til 80 prosent på 32 minutter under vintertesten 2022. Fra 10 til 80 prosent ladet den på 30 minutter.
Mercedes-Benz EQS
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
EQS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade 10-80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQS skal lade med er oppgitt å være inntil 200 kW.
Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQS. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Ladekurvene for EQS 580 viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQS tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Høyeste ladeeffekt ligger også over høyeste oppgitte effekt fra produsenten.
Ved vintertesten brukte vi 32 minutter og 5 sekunder på å lade fra 5 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 87,6 kWt. Høyeste effekt vi målte var 208 kW.
EQS har en jevn og høy ladekurve. Vi startet ladingen med 199 kW - altså rett i makseffekt. EQS ladet med over 200 kW frem til rundt 35 prosent og holdt seg over 100 kW frem til 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
107.8 kWh
Pris for testbil
1 161 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
645 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC ladet fra 6 til 80 prosent på 32 minutter i sommertesten 2022. Fra 10-80 prosent ladet den på 30 minutter.
Mercedes-Benz EQS
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
EQS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade 10-80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQS skal lade med er oppgitt å være inntil 200 kW.
Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQS. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Ladekurvene for EQS 580 viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQS tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Høyeste ladeeffekt ligger også over høyeste oppgitte effekt fra produsenten.
Ved sommertesten tok det 32 minutter og 20 sekunder å lade fra 6 til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 208 kW og bilen mottok totalt 82 kWt. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 163 kW.
EQS har en jevn og høy ladekurve. Vi startet ladingen med 199 kW - altså rett i makseffekt. EQS ladet med over 200 kW frem til rundt 35 prosent og holdt seg over 100 kW frem til 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
107.8 kWh
Pris for testbil
1 161 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
645 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 610 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes-Benz EQS oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
89 cm
Gulv lengde
103 cm
Høyde opp til setekant
52 cm
Åpning bredde
96 cm
Åpning høyde
73 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
610 liter
Nyttelast
475 kg
Egenvekt uten fører
2510 kg
Tillatt totalvekt
3060 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?