Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Premium

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS er den elektriske motsatsen til verdens mest solgte luksusbil. EQS er ikke bare en elektrisk versjon av S-klassen, men en helt egen modell.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Mercedes-Benz EQS 450+ Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen kommer i første runde med en batteripakke med kapasitet på 107,8 kWt netto og en rekkevidde på 675 til 780 km(WLTP) alt ettersom om man velger varianten med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Fordeler

  • Komfort

  • Stor plass

  • Ekte premium

Ulemper

  • Pris

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC ladet fra 6 til 80 prosent på 32 minutter i sommertesten 2022. Fra 10-80 prosent ladet den på 30 minutter.


el prix Sommer 2022

Mercedes-Benz EQS

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
200 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
30 min (0min)
Maks effekt
208 kW (+4%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

EQS lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade 10-80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQS skal lade med er oppgitt å være inntil 200 kW.

Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQS. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.

Ladekurvene for EQS 580 viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQS tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Høyeste ladeeffekt ligger også over høyeste oppgitte effekt fra produsenten.

Ved sommertesten tok det 32 minutter og 20 sekunder å lade fra 6 til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 208 kW og bilen mottok totalt 82 kWt. Gjennomsnittlig ladeeffekt var 163 kW.

EQS har en jevn og høy ladekurve. Vi startet ladingen med 199 kW - altså rett i makseffekt. EQS ladet med over 200 kW frem til rundt 35 prosent og holdt seg over 100 kW frem til 80 prosent.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

107.8 kWh

Pris for testbil

1 161 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

645 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

18.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 610 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes-Benz EQS oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

89 cm

Gulv lengde

103 cm

Høyde opp til setekant

52 cm

Åpning bredde

96 cm

Åpning høyde

73 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

610 liter

Nyttelast

475 kg

Egenvekt uten fører

2510 kg

Tillatt totalvekt

3060 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller