Lexus UX
Lexus UX 300e har fått flere oppgraderinger, men først og fremst bedre rekkevidde.
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Lexus UX 300e er en kompakt crossover med en batterikapasitet på 54,3 kWh og rundt 440-450 kilometer (utstyrsavhengig).
Lexus UX lades med 50 kW på Chademo-lader, og leveres også i en hybridversjon.
Fordeler
Kvalitetsfølelse
Litt mindre bil, men med god rekkevidde
Godt førermiljø
Ulemper
Lading
Forbruk
Pris
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
73
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Slik hurtiglader Lexus UX300e
UX300e er en av de få nyheten i årets test som lader med CHAdeMo-kontakt. Lexus oppgir ikke hvor lang tid vi skal bruke på å lade til 80 %, men reklamerer med hurtiglading inntil 50 kW.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
I vinterens test brukte vi 53 minutter på å lade fra 3-80%. Vi har gjort ladetesten hos Fortum, som oppgir hvor mye strøm vi har mottatt, ikke hvilke kilowatt vi ladet med. Ladekurven er derfor omregnet fra kWt til kW for å gi et anslag på kilowatt vi ladet med.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
432 400 kr
Rekkevidde (WLTP)
309 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 367 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Lexus UX 300e oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
94 cm
Gulv lengde
82 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
97 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
367 liter
Egenvekt uten fører
1850 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
96% beskyttelse i kollisjon
Barn
85% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
82% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 77% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?