Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Kia EV6 GT

EV6 er Kia sitt forsøk på en optimal elbil og ved å basere seg på moderselskapet Hyundai sin braksuksess IONIQ har de antageligvis gjort et steg i riktig retning. I Kia EV6 GT får man en hypersportslig utgave som appellerer til deg som elsker fart!

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Foto: Tomm W. Christiansen © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Kia EV6 GT er EV6 på steroider. Batterikapasiteten er på 77,4 kWh og rekkevidden til EV6 strekker seg opp til 424 km ifølge WLTP-standarden. Men det er på farten GT virkelig skiller seg ut - bilen er en av markedets raskeste personbiler og gjør unna 0-100 km/t på skarve 3,5 sekunder. Modellen er utstyrt med to elmotorer som yter 585 hestekrefter med dreiemoment på 740 nm. I tillegg er topphastigheten 260 km/t, noe som er høyere enn de fleste helelektriske biler på dagens marked.

EV6 markerer starten på «nye Kia», og er den første elbilen som er bygd på bilprodusentens dedikerte elbilplattform - modellen er også en av de første som benytter 800 volts ladespenning, som kan føre til raskere ladefart. Med EV6 GT sine neonfargede bremsekalipere og den neonfargede GT knappen på rattet som aktiverer GT-kjøremodus kan man trygt si at denne modellen representerer en helt ny variant av Kia enn vi er vant til å se.

Fordeler

  • Kvalitetsfølelse

  • Meget gode kjøreegenskaper

  • God plass

Ulemper

  • Litt liten nyttelast

  • Rekkevidden kunne vært bedre

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Under sommerens test brukte vi 16 minutter og 9 sekunder på å lade fra 20 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 52,3 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 231 kW.

el prix Sommer 2023

Kia EV6 GT

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
239 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
16,09 min (-2min)
Maks effekt
231 kW (-3.3%)
Ladeeffekt (kW) sommer (20-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Merk at EV6 GT ble testet fra en batteriprosent på 20, ikke 10 som de øvrige testene. Dette er fordi EV6 nå har fått forvarming av batteriet og dette ønsket vi å teste. Fra Kia ble vi fortalt at forvarming av batteriet ikke fungerte hvis batteriprosenten gikk under 20 prosent.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

77 kWh

Pris for testbil

749 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

424 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller