Kia e-Soul
Kia e-Soul er oppfølgeren til suksessen Soul EV og den nye modellen er oppgradert både når det gjelder design og kapasitet på veiene.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Bilen kan leveres i tre utstyrsvarianter: Classic, Active og Exclusive. Classic leveres med med batterikapasitet 39,2 kWt og rekkevidden er inntil 277 kilometer km(WLTP) med en motorytelse på 136 hk. Active og Exclusive leveres med batterikapasitet på 64 kWt, en rekkevidde på 452 kilometer og en motorytelse på 204 hk.
Alle variantene leveres med takrails med 100 kg lastekapasitet. E-Soul er et godt alternativ for de som ønsker en bil som kan kjøre de lange distansene og ikke har behov for alt for mye lasteplass eller familiemedlemmer.
Fordeler
Svært god rekkevidde for å være så liten
God pris
Lavt forbruk
Ulemper
Liten
Lite baggasjerom
Treg hurtiglading
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW.
Kia e-Soul
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under vintertesten 2020 brukte vi 55 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
397 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
452 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 4 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW.
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Kia e-Soul
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommertesten 2020 brukte Kia e-Soul 51 minutter og 14 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Det er tydelig at e-Soul trives best i sommervarmen. I stedet for å bruke lang tid på å bygge seg opp til toppeffekten klarer den på sommeren å starte lading med 71 kW, og den holder effekten frem til mellom 50 og 60%, da effekten faller både under vinter og sommertesten.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
397 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
452 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 315 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Kia e-Soul oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
105 cm
Gulv lengde
65 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
98 cm
Åpning høyde
75 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
315 liter
Nyttelast
423 kg
Taklast
100 kg
Egenvekt uten fører
1682 kg
Tillatt totalvekt
2180 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
300 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?