Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse

Hyundai IONIQ 6

IONIQ-serien fra Hyundai har vært en av de største suksessene på det norske elbilmarkedet og nå er sedanen IONIQ 6 neste modell i rekka.

El Prix vinter 2024

El Prix sommer 2023

Foto: Siv Seglem Foto: Siv Seglem (Motor) / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Den nye modellen i den populære serien har ifølge Hyundai et unikt, strømlinjeformet design som gir den laveste luftmotstanden og den lengste rekkevidden blant elbilene fra Hyundai. Det lave energiforbruket på 1,39 kWt pr mil gjør IONIQ 6 til en meget energieffektiv bil.

IONIQ 6 leveres med to batteriløsninger, en med kapasitet på 53 kWt og en med kapasitet på 77,4 kWt. Rekkevidden på førstnevnte ligger på opp til 429 kilometer (WLTP), mens sistnevnte, litt avhengig av variant ligger på mellom 519-614 kilometer rekkevidde(WLTP).

Bilen er bygd på samme plattform som IONIQ 5 og kan leveres med firehjulsdrift eller med bakhjulsdrift. Et innovativt 800-volts batterisystem gir ekstremt raske ladetider og i følge Hyundai kan den lade batteriet fra 10% til 80% på 18 minutter.

Fordeler

  • Bra rekkevidde, komfort og det meste av utstyr

  • Bra kameraspeil

  • Svært godt utstyrt fra grunnivå

Ulemper

  • Litt stiv over skarpe ujevnheter

  • Noe lav takhøyde i baksetet

  • Få justeringsmuligheter på forsetene

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Under årets ladetest var det rett under null på ladestasjonen på Dal. Fordi Ioniq 6 presterte noe under det den gjorde i sommerens ladetest og vi var usikre på om det hadde vært noe i veien med forvarmingen, valgte vi å kjøre en ladetest på nytt uka etter. Det er denne nyere testen vi har lagt inn i ladekurven, men det var ikke store forskjeller mellom de to testene.

el prix Vinter 2024

Hyundai IONIQ 6

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
239 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
34 min (+16min)
Maks effekt
153 kW (-36%)
Ladeeffekt (kW) vinter (7-85%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Det vi så under test nummer 2, var at forvarmingen skrur seg av når batteriprosent faller under 20 prosent. Ettersom vi kjører bilene til under 10 prosent i forkant av ladetestene, har Ioniq 6 dermed kjørt uten forvarming de siste prosentene før igangsatt lading.

Om testbilen

Chassis

Sedan

Netto batteripakke

77.4 kWh

Pris for testbil

530 825 kr

Rekkevidde (WLTP)

614 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

14.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 401 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Ioniq 6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

109 cm

Høyde opp til setekant

35 cm

Åpning bredde

103 cm

Åpning høyde

46 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

401 liter

Nyttelast

350 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

1985 kg

Tillatt totalvekt

2410 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest

5/5

Voksne

97% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

66% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 90% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller