Hyundai IONIQ 6
IONIQ-serien fra Hyundai har vært en av de største suksessene på det norske elbilmarkedet og nå er sedanen IONIQ 6 neste modell i rekka.
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Den nye modellen i den populære serien har ifølge Hyundai et unikt, strømlinjeformet design som gir den laveste luftmotstanden og den lengste rekkevidden blant elbilene fra Hyundai. Det lave energiforbruket på 1,39 kWt pr mil gjør IONIQ 6 til en meget energieffektiv bil.
IONIQ 6 leveres med to batteriløsninger, en med kapasitet på 53 kWt og en med kapasitet på 77,4 kWt. Rekkevidden på førstnevnte ligger på opp til 429 kilometer (WLTP), mens sistnevnte, litt avhengig av variant ligger på mellom 519-614 kilometer rekkevidde(WLTP).
Bilen er bygd på samme plattform som IONIQ 5 og kan leveres med firehjulsdrift eller med bakhjulsdrift. Et innovativt 800-volts batterisystem gir ekstremt raske ladetider og i følge Hyundai kan den lade batteriet fra 10% til 80% på 18 minutter.
Fordeler
Bra rekkevidde, komfort og det meste av utstyr
Bra kameraspeil
Svært godt utstyrt fra grunnivå
Ulemper
Litt stiv over skarpe ujevnheter
Noe lav takhøyde i baksetet
Få justeringsmuligheter på forsetene
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Hyundai Ioniq 6 lader fra 8% til 80% på 20 minutter.
Hyundai Ioniq 6 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten, bruke 18 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 239kW.
Hyundai IONIQ 6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 20 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 60,5 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 237 kW.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
77.4 kWh
Pris for testbil
530 825 kr
Rekkevidde (WLTP)
614 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Under årets ladetest var det rett under null på ladestasjonen på Dal. Fordi Ioniq 6 presterte noe under det den gjorde i sommerens ladetest og vi var usikre på om det hadde vært noe i veien med forvarmingen, valgte vi å kjøre en ladetest på nytt uka etter. Det er denne nyere testen vi har lagt inn i ladekurven, men det var ikke store forskjeller mellom de to testene.
Hyundai IONIQ 6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Det vi så under test nummer 2, var at forvarmingen skrur seg av når batteriprosent faller under 20 prosent. Ettersom vi kjører bilene til under 10 prosent i forkant av ladetestene, har Ioniq 6 dermed kjørt uten forvarming de siste prosentene før igangsatt lading.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
77.4 kWh
Pris for testbil
530 825 kr
Rekkevidde (WLTP)
614 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 401 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Ioniq 6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
104 cm
Gulv lengde
109 cm
Høyde opp til setekant
35 cm
Åpning bredde
103 cm
Åpning høyde
46 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
401 liter
Nyttelast
350 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
1985 kg
Tillatt totalvekt
2410 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest
5/5
Voksne
97% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
66% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 90% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?