Hongqi E-HS9
Det kinesiske luksusbilmerket Honqi gjorde sin entré i Norge med den Rolls Royce inspirerte SUV'en E-HS9. Bilen er designet av Giles Taylor, tidligere sjefsdesigner hos Rolls Royce og den markerte fronten bærer preg av dette.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Den forholdsvis lange bilen på 5,2 meter leveres med to batteristørrelser.
Bilen som kom først har en batteripakke på 90 kWh. Den har en oppgitt rekkevidde på mellom 396 og 481 kilometer avhengig av utstyrsnivå. Det oppgitte forbruket ligger på mellom 21,6 og 22 kWh/100km.
Den største batteripakken er på 120 kWh. Rekkevidden er oppgitt til 515 km. Oppgitt forbruk er 22 kWh/100km.
Fordeler
Komfort
Høyt utstyrsnivå
Praktisk med et hav av plass
Ulemper
Duvende og upresis i svinger
Høyt forbruk
Annenhåndsverdi
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
73
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Hongqi E-HS9 lader med CCS-kontakt, og skal bruke ca. 40 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten E-HS9 lader med er oppgitt å være 140 kW.
Hongqi E-HS9
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 39 minutter og 27 sekunder på å lade fra 6-80 prosent. Da hadde vi mottatt 66,7 kWt. Høyeste effekt vi målte var 110 kW. Dette er noe under høyeste oppgitte effekt på 140 kW. Til gjengjeld holdt E-HS9 svært jevn ladeeffekt nesten hele ladetiden.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
95 kWh
Pris for testbil
796 980 kr
Rekkevidde (WLTP)
465 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hongqi E-HS9 lader med CCS-kontakt. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 130kW.
Hongqi E-HS9
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 53 minutter og 33 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 86,5 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 109 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
120 kWh
Pris for testbil
999 990 kr
Rekkevidde (WLTP)
515 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak med alle setene i bruk: 225 liter
- Bagasjerom bak med bakerste seterad nedslått: 622 liter
- Bagasjerom foran: 75 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Hongqi E-HS9 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Midterste seterad kan justeres frem og tilbake, som vil påvirke bagasjeplassen når de bakerste setene er nedslått.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
105 cm
Gulv lengde
134 cm
Høyde opp til setekant
51 cm
Åpning bredde
109 cm
Åpning høyde
71 cm
Frunk bredde
61 cm
Frunk høyde
30 cm
Frunk lengde
65 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
225 liter
Nyttelast
475 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2630 kg
Tillatt totalvekt
3180 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?