Cupra Born
Cupra Born er den sporty søstermodellen til VW ID-3. Modellene er bygd på samme plattform, men det er prisen, designet og interiøret som virkelig gjør forskjellen.
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen har en rekkevidde på 424 kilometer etter WLTP-standarden og en batterikapasitet på 58 kWt netto. Cupra Born har til tross for relativt spinkel størrelse, ganske god plass til fem mennesker og et bagasjerom som rommer 385 liter.
Cupra har designet en kul elbil og det tydelige arbeidet som er lagt inn for å skille bilen fra søskenmodellen har de lykkes med. En bil for deg som trenger en mindre elbil, men fortsatt er opptatt av utseende og komfort.
Fordeler
Mye bil for pengene
Utsøkt kjøreposisjon
Ulemper
Rattbetjening krever litt tilvending
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
70
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Cupra Born brukte 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent på i vinter testen 2022.
Cupra Born
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vinteren brukte vi 38 minutter og 56 sekunder på å lade fra 5 til 80%. Da hadde vi mottatt 45,46 kWt. Høyeste effekt vi målte var 128 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 70 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
298 280 kr
Rekkevidde (WLTP)
395 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Cupra Born brukte 35 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten 2022
Cupra Born
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten 2022 brukte vi 35 minutter og 17 sekunder på å lade fra 7 til 80%. Da hadde vi mottatt 44,4 kWt. Cupra Born hoppet rett opp til 112 kW fra start. Den høyeste effekten vi målte var 121 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 74 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
298 280 kr
Rekkevidde (WLTP)
395 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 385 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Cupra Born oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
84 cm
Høyde opp til setekant
59 cm
Åpning bredde
101 cm
Åpning høyde
78 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
385 liter
Nyttelast
449 kg
Egenvekt uten fører
1736 kg
Tillatt totalvekt
2260 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
93% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
73% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 80% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?