BYD Atto 3
Atto 3 er den tredje modellen ut i rekka fra den kinesiske bilprodusenten BYD. Atto 3 er en helelektrisk kompakt-SUV som er oppkalt etter et attosekund (nemlig en hundremilliarddel av et sekund).
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Atto 3 er en høyreist kompakt-SUV på størrelse midt mellom Tesla Model 3 og Model S. Bilen har en batterikapasitet på 60 kWt som gir en rekkevidde på 420 kilometer etter WLTP-standarden.
BYD følger opp fra de tidligere modellene ved å tilby en tilnærmet premium-følelse uten en premium pris. For eksempel følger det meste av utstyret med som standardutstyr på denne modellen, noe som skiller Atto 3 fra mange av konkurrentene. Blant annet følger det med "gitarstrenger" på dørhøytalerene, noe som definitivit er unikt for denne modellen.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BYD ATTO 3 lader fra 8% til 80% på 42 minutter.
BYD Atto 3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
BYD ATTO 3 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 44 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 80 kW.
Under sommerens test brukte vi 42 minutter og 25 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 49,1kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 90 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
60.48 kWh
Pris for testbil
399 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
420 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 440 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BYD Atto 3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
96 cm
Gulv lengde
80 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
95 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
440 liter
Nyttelast
335 kg
Taklast
50 kg
Egenvekt uten fører
1750 kg
Tillatt totalvekt
2160 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
91% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
69% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 74% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?