Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Budsjett, Mellomklasse

BYD Atto 3

Atto 3 er den tredje modellen ut i rekka fra den kinesiske bilprodusenten BYD. Atto 3 er en helelektrisk kompakt-SUV som er oppkalt etter et attosekund (nemlig en hundremilliarddel av et sekund).

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Hvit BYD Atto 3 Sommer Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Atto 3 er en høyreist kompakt-SUV på størrelse midt mellom Tesla Model 3 og Model S. Bilen har en batterikapasitet på 60 kWt som gir en rekkevidde på 420 kilometer etter WLTP-standarden.

BYD følger opp fra de tidligere modellene ved å tilby en tilnærmet premium-følelse uten en premium pris. For eksempel følger det meste av utstyret med som standardutstyr på denne modellen, noe som skiller Atto 3 fra mange av konkurrentene. Blant annet følger det med "gitarstrenger" på dørhøytalerene, noe som definitivit er unikt for denne modellen.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

BYD ATTO 3 lader fra 8% til 80% på 42 minutter.

el prix Sommer 2023

BYD Atto 3

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
44 min
Maks effekt
Kommer
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
41 min (-3min)
Maks effekt
90 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

BYD ATTO 3 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 44 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 80 kW.

Under sommerens test brukte vi 42 minutter og 25 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 49,1kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 90 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

60.48 kWh

Pris for testbil

399 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

420 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 440 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i BYD Atto 3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

96 cm

Gulv lengde

80 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

95 cm

Åpning høyde

67 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

440 liter

Nyttelast

335 kg

Taklast

50 kg

Egenvekt uten fører

1750 kg

Tillatt totalvekt

2160 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

91% beskyttelse i kollisjon

Barn

89% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

69% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 74% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller