BMW iX3
BMW iX3 sin helelektriske SUV-modell har allerede blitt et kjent syn på norske veier. Modellen har en konkurransedyktig rekkevidde og med funksjoner som blant annet adaptivt understell og digital key er dette SUV'en for deg som vil ha litt ekstra.
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Med en rekkevidde på 460 km(WLTP) og en batterikapasitet på 80 kWh er det tydelig at BMW iX3 fremstår som et godt alternativ på det norske bilmarkedet.
BMW iX3 er en helektrisk versjon av X3-modellen med visse designelementer som gir den elektriske modellen et særpreg. BMW opplyser om at iX3 er den første modellen med BMW sin femte generasjons drivlinje og at motoren er designet og plassert for maksimal effekt ut av minst mulig batteribruk, dette blant annet for å gjenspeile BMW sin tilnærming til bærekraft.
79
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BMW iX3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
iX3 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 34 minutter på å lade til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten iX3 lader med er oppgitt å være 150 kW.
I sommerens test brukte vi 35 minutter og 40 sekunder på å lade fra 6-80%. Da hdde vi mottatt 59,9 kWt.
iX3 starter ladingen med 130 kW, og bygger seg opp til makseffekten rundt 15 %. Etter det faller effekten trinnvis og faller under 100 kW ved 42 %. Ved 80% faller effekten fra 79 kW til 45 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
74 kWh
Pris for testbil
609 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
450 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
BMW iX3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
74 kWh
Pris for testbil
609 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
450 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 510 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BMW iX3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
109 cm
Gulv lengde
92 cm
Høyde opp til setekant
46 cm
Åpning bredde
114 cm
Åpning høyde
78 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
510 liter
Nyttelast
465 kg
Taklast
100 kg
Egenvekt uten fører
2185 kg
Tillatt totalvekt
2725 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?