BMW iX
BMWsin andre helektriske SUV på markedet heter BMW iX. Bilen er omtrent på størrelse med en BMW X5.
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
BMW iX kommer i to versjoner - iX xDrive40 og iX xDrive50.
xDrive40 har en batteripakke på mer enn 70 kWt og en oppgitt rekkevidde (WLTP) på over 400 km, mens xDrive50 har batteripakke på 100kWt og over 600 km rekkevidde (WLTP). Det at begge versjonene i tillegg leveres med firehjulstrekk gjør dette til en populær elbil i Norge.
BMW har også satt sammen en "Fully Charged Edition" som bygger på erfaringene fra tidligere elbilsalg og er en så godt som ferdig utstyrt variant.
iX har tilhengerkapasitet på 2500 kg og mulighet for montering av takboks.
Fordeler
Kjøreegenskaper
Komfort
Ulemper
Pris
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
86
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
To varianter ble testet denne sesongen
Den høyeste effekten iX 40 lader med er oppgitt å være 150 kW. BMW iX xDrive40 skal bruke 31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.
BMW iX xDrive40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Om sommeren brukte vi 30 minutter og 36 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 55,1 kWt. Høyeste effekten vi registrerte var 151 kW ved 18%. Gjennomsnittlig ladet vi med 108 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
71 kWh
Pris for testbil
672 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
400 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Den høyeste effekten iX 40 lader med er oppgitt å være 150 kW. BMW iX xDrive40 skal bruke 31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten.
BMW iX xDrive40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
BMW har lagt inn forvarming av batteriet før lynlading, som skal sikre optimal temperatur ved lading også om vinteren.
Om vinteren brukte vi 36 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. iX40 kom raskt opp i 145 kW. Den høyeste effekten vi målte var 148 kW ved 11 prosent. Gjennomsnittlig ladet vi med 89 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
71 kWh
Pris for testbil
672 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
400 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i BMW iX i centimeter.
Bagasjeromsstørrelsen i BMW iX oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
BMW iX xDrive40, BMW iX Drive50 og BMW iX M60 har det samme bagasjerommet.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
111 cm
Gulv lengde
105 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
95 cm
Åpning høyde
72 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
500 liter
Nyttelast
570 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2365 kg
Tillatt totalvekt
3010 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
2500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)
5/5
Voksne
91% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
73% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 81% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?