BMW i4
BMWs fjerde helelektriske modell er en moderne versjon av bilmerkets populære mellomklassebiler.
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
500k—637k kr
Rekkevidde
543—595 km
Forbruk / 100 km
15,5—16,8 kWh
Drivhjul
Bak, Alle
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
470 l
Nyttelast
345—480 kg
Tilhengervekt
1 600 kg
BMW i4 kommer i to versjoner; eDrive40 og M50. Førstnevnte er billigst, mens sistnevnte har mer krefter. i4 er en sprek bil som gir god kjøreopplevelse og komfort, samtidig som den oppfyller de flestes behov for plass. I 2022 ble BMW i4 eDrive40 kåret til Årets beste bilkjøp av NAFs medlemsblad Motor.
Fordeler
Gode kjøreegenskaper
God komfort
Lavt forbruk
Ulemper
Ikke den raskeste ved ladestolpen
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
84
/100 av MotorTest av rekkevidde
To varianter ble testet denne sesongen
Sommertesten 2022 ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.
BMW i4 M50
Testresultater
- i4 eDrive40 kjørte totalt 583,6 kilometer. Det er 18,6 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 506 kilometer.
- Bilen kjørte 17,3 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Bilen befant seg 450 meter over havet da den stoppet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,2 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- Da bilen viste 60 km og 12 % igjen på batteriet, varslet den om at batteriet trenger lading. Bilen ga valg om å finne en lader eller avbryte.
- Sjåføren opplevde ingen reduksjon i klimaanlegg eller motoreffekt, og bilen kjørte normalt frem til 30 km og 5 % igjen. Da ble tallene gule og bilen ga varsel om å lade.
- Ved 2 % batteri ble det noe mindre respons i gasspedalen. Et gult varsel viste at gasspedalen ikke kunne tråkkes lenger ned. Denne opplevelsen ble sterkere etter hvert som batteriet ble tømt.
- Ved 0 % batteri forsvant gjenstående kilometer. Sjåføren opplevde svakere effekt helt til bilen til slutt stanset.
Om testbilen
Pris
682 850 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
2050 kg
Drivhjul
Bak
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.9 kWh
Rekkevidde (WLTP)
565 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Vintertesten 2023 bøy på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger, med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.
BMW i4 M50
WLTP: 565 km
Målt: 433.8 km
Avvik: 131 km
Testresultater
- i4 eDrive 40 kjørte totalt 433,8 kilometer. Det er 131,2 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 365 kilometer.
- Bilen kjørte 18,4 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 18,3 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- Første varsel om lavt batterinivå kom ved 15 %.
- Bilen viste konstante meldinger med "ladenivå lavt".
- Ved 0% ble det kaldt i bilen, da klimaanlegget skrudde seg av. Bilen fikk redusert kraft, sakte men sikkert.
Om testbilen
Pris
682 850 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
2050 kg
Drivhjul
Bak
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.9 kWh
Rekkevidde (WLTP)
565 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.
BMW i4 M50
Testresultater
- BMW i4 M50 kjørte totalt 406 kilometer i vintertesten. Det er 91 kilometer kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 340 kilometer.
- Bilen kjørte 12,4 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Da bilen stanset, befant den seg 788 meter over havet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19,6 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- Ved 40 kilometer igjen på rekkeviddeanslaget, kom første varsel om at bilen burde lades opp. Sideskjermen informerte godt: "Rekkevidden er svært kort".
- BMW i4 M50 kjørte 12,4 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.
- Ved 0 prosent resterende batterikapasitet varslet bilen om at motoreffekt var redusert og oppfordret til lading, samtidig som klimaanlegget sluttet å virke.
- Sjåføren kjørte 12 kilometer videre før bilen mistet all trekkraft og stoppet.
Om testbilen
Pris
499 900 kr
Chassis
Kombikupé
Egenvekt uten fører
2050 kg
Drivhjul
Bak
Netto batteripakke
80.7 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Rekkevidde (WLTP)
497 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BMW i4 M50
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
BMW i4 eDrive40 ladet fra 10 til 80 prosent på 40 minutter under sommertesten 2022.
Om testbilen
Pris for testbil
499 900 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
497 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Netto batteripakke
80.7 kWh
Maksimal ladeeffekt
205 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
BMW i4 M50
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
BMW i4 M50 ladet fra 10 til 80 prosent på 33 minutter under vintertesten 2022.
Om testbilen
Pris for testbil
499 900 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
497 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19 kWh
Netto batteripakke
80.7 kWh
Maksimal ladeeffekt
200 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 470 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BMW i4 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
91 cm
Gulv lengde
98 cm
Høyde opp til setekant
48 cm
Åpning bredde
98 cm
Åpning høyde
66 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
470 liter
Nyttelast
480 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2050 kg
Tillatt totalvekt
2605 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1600 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
4/5
Voksne
87% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
71% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 64% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?