BMW i3
BMW i3 er bygget i lette materialer som aluminium, kullfiber og plast for å kompensere for den ekstra vekten til batteriene og har i mange år vært en av favorittene på det norske elbilmarkedet.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
Med en rekkevidde på rundt 300 km er i3 et godt alternativ for de som er ute etter en bil for nærområdet eller en bil nummer 2 for de med litt større familie.
Materialvalget i BMW i3 gjør at bilen ikke er tyngre enn en tradisjonell bil i samme klasse. Med en lengde på bare fire meter og kort svingradius, er i3 skreddersydd for bykjøring. Bilen føles romslig fra førerplassen, men baksetet er relativt trangt og bare for to. Bagasjerommet er relativt lite.
BMW i3 selges ikke lenger som ny. Bilen ble i sin tid levert i to versjoner, hvor i3s har en større motorkapasitet enn i3.
Fordeler
Gode kjøreegenskaper
Elegant design med fine materialer
Ulemper
Lite utstyr på de rimeligste utgavene
Upraktiske bakdører
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BMW i3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
BMW i3 ladet fra 7 til 80 prosent på 39 minutter under sommertesten 2020.
Om testbilen
Pris for testbil
337 180 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
310 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.5 kWh
Maksimal ladeeffekt
49 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
BMW i3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Pris for testbil
337 180 kr
Chassis
Kombikupé
Rekkevidde (WLTP)
310 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.5 kWh
Maksimal ladeeffekt
49 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 260 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BMW i3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
97 cm
Gulv lengde
60 cm
Høyde opp til setekant
39 cm
Åpning bredde
91 cm
Åpning høyde
66 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
260 liter
Nyttelast
325 kg
Egenvekt uten fører
1270 kg
Tillatt totalvekt
1670 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?