Luftmadrass fra Biltema
Overnattingsform: Lufttmadrass
Produsent: Biltema
Pris på testmodell: 249 kr
Antall personer: 2
Størrelse: 198x147x22
Den billigste ferieformen?
Å overnatte i bilen er kanskje det billigste og enkleste ferieformen. Slå ned setene, sleng inn en luftmadrass eller madrass, dekk til rutene og vipps har du et lite soverom.
Aller best blir det om du har en madrass som er tilpasset bilen, men mer eller mindre alt fungerer.
Å sove i bilen fungerer best på biler hvor setene slås ned og lager et helt rett underlag.
«Jeg sov med 20 grader på klimaanlegget og en liten gløtt på vinduet for lufting.
Eirik, tester av luftmadrassen fra Biltema
Vi har nå testet å overnatte i bil ved flere anledninger. Vi har sovet i en Tesla Model 3, en Kia e-Soul og en Kia e-Niro. Bilene har ulike grader av takhøyde, og vi må jo konkludere med at jo høyere tak, jo mer komfortabelt har du det. Da slipper du den verste akrobatikken mens du kler av og på deg eller prøver å komme deg ut av bilen.
Et par triks har vi plukket opp langs veien: Har du elbil med camping-funksjon, så er det lurt å bruke denne for å holde inneklima behagelig. Sover du i andre alternativer er det lurt å la et par av vinduene stå litt på gløtt for å lufte.
Det er også best å ha en luftmadrass, for da tar selve madrassen lite plass mens du kjører.
Kan du att på til få tak i en formsydd madrass (eller lager den selv) , så har du enda bedre natt og kan utnytte hele bagasjerommet bedre.
Hvor går bagasjen?
Skal du sove i bagasjerommet må du pakke om bilen hver eneste kveld. Derfor er det lurt å ha et skikkelig system for hvordan du pakker. Sett baggene faste steder hver kveld, så går forberedelsene lekende lett. Vi setter noen bagger på gulvet bak forsetene, mens resten går i forsetet.
Eirik testet å sove på luftmadrass i en Kia e-niro
-Det finnes jo nesten ikke noe enklere å pumpe opp, spesielt ikke når jeg att på til fikk bruke en elektrisk pumpe som lades på 12-volten. Det krever litt akrobatikk å komme seg inn og ut. Det enkleste var rett og slett å slippe ut luften av madrassen på morgenen før jeg krabbet ut av bagasjerommet.
Jeg kjører Kia e-Niro. Bilen har en camping-funksjon som gjør at jeg kan sove med tenningen på. Jeg skrudde camping-modus på før jeg la meg. Jeg sov med 20 grader på klimaanlegget og en liten gløtt på vinduet for lufting. Jeg brukte 8 prosent av batteriet på å campe med klimaanlegget på.
Eirik testet en natt på madrass i elbil
Fordeler
- Billig løsning.
- Kan raskt oppgraderes og gjøres dyrere med en bilmadrass som er skreddersydd til spesifikke bilmodeller. Sjekk nettet etter alternativer.
- Raskt å slå opp.
- Kan ha på varme eller aircondition på i elbilen over natta.Noe kaldere i en bil med forbrenningsmotor.
- Enkelt og raskt å forflytte seg videre.
Ulemper
- Trangt, for du kommer fort nærme taket.
- Må ha vinduet på gløtt for å unngå for mye kondens.
- Du er avhengig av en bil hvor baksetene slår seg ned så flatt som overhode mulig for å få god liggestilling.
- Kronglete å komme inn og ut av bilen.
- Må finne et annet sted for bagasjen mens man sover.
Dette produktet ble testet våren 2020.