Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Campinghenger: Easy Caravanning

Dette er en mer moderne og enklere variant av campinghengeren. Produsenten av denne hengeren lover at du er i seng på 30 sekunder. Er det for godt til å være sant?  


Volvo med campinghenger
© NAF

Campinghenger fra Easy Caravanning

Overnattingsform: Campinghenger
Produsent: EasyCaravanning
Modell: TakeOff Sport
Kjøpes hos: Minicaravan
Pris på testmodell: 205.000 kr
Vekt: 590 kg (750 kg tillatt last)
Antall personer: 2

En campinghenger for de fleste med hengerfeste

Lette campinghengere er på moten, spesielt nå som elbilene har inntatt markedet. Enn så lenge har mange elbiler lavere tillatt hengervekt sammenlignet med biler med forbrenningsmotor som gjør at det er krevende å finne et passende campingalternativ.

I tillegg har elbilenes begrensede rekkevidde sammenlignet med bensin- og dieselbiler en betydning når det gjelder vekten du skal frakte.

Her kommer alternativene til campingvognen inn, som mini-campingvogn og campinghengere.

I fjor testet vi camp-let, mens i år har vi testet den splitter nye TakeOff Sport fra nederlandske EasyCaravanning. Denne hengeren utvides i høyden, og har smarte løsninger for å gi både sengeplass, sitteplass, kjøkken og oppbevaring av bagasje og sykler.

familie i campingtelt
Fortelt: Campinghengeren fra Easy Caravanning har også eget fortelt. © NAF

Størrelsen er veldig grei under kjøring og bruk. Den er ikke bemerkelsesverdig stor bak bilen og lett å manøvrere. Det betyr at du kan hekte den av og rulle den på plass der du ønsker å parkere for natten.

Siden tilhengeren også bygger lite i høyden når den er slått sammen blir det lite luftmotstand når man kjører. Vi trakk hengeren med en Volvo XC40 Recharge, og hadde et forbruk i regnvær og 12 grader på rundt 33 kWt per 100 km.

Og ja, du er faktisk i seng på 30 sekunder - på en måte. Det tok ca 30 sekunder å slå opp hengeren, men du bruker litt mer tid på finpussen som å legge puter på plass, sette opp bord eller klargjøre sengen.

«

Siden tilhengeren har ganske lav totalvekt, passer den også biler med begrenset tilhengerkapasitet.

Selve hengeren utvides i høyden som et trekkspill. Du åpner toppen på hengeren, og løfter enkelt opp taket. Så går du inn i hengeren, fester støttespilene og legger på plass putene du har omplassert under kjøring. Vips, så er du klar. Det sier seg selv at gulvplassen ikke er den største, men den er smart utnyttet med gode oppbevaringsmuligheter, et lite, men funksjonelt kjøkkenhjørne og en sittegruppe som omgjøres til seng når du er klar for natta.

Du har også mulighet for landstrøm, slangeopplegg til kokeapparat og gassbluss er trukket opp, vogna har lys innebygd og du har USB-uttak – egentlig alt du trenger for en komfortabel tur.

Det er lurt å ha med forteltet

Hengeren kan også utvides med et fortelt. Da får du mer plass å boltre deg på. Skal du på tur over lengre tid vil vi anbefale det. Selve hengeren kan by på litt brakkefølelse hvis det er det eneste oppholdsrommet over tid.

Selve forteltet tar litt lenger til å sette opp, men vi du er klar på ett kvarters tid.

mennesker i campinghenger
God plass: Overnatt litt annerledes når du skal på norgesferie. © NAF

Hedda og Harald testet Takeoff campinghenger:

-Hengeren ser veldig stilig og annerledes ut. Siden tilhengeren har ganske lav totalvekt, passer den også biler med begrenset tilhengerkapasitet. Den bygger også lite i høyden når den er slått sammen. Dermed blir det lite luftmotstand når man kjører, og det økte forbruket av drivstoff eller strøm oppleves ikke så avskrekkende. Hengeren er bygget på et chassis fra velkjente Al-Ko, og det føles som om hengeren er av god kvalitet. Standardutstyret ombord er enkelt med mindre du legger på prisen og plukker av et stort utvalg ekstrautstyr.

Det tok omtrent 30 sekunder å slå opp hengeren, men det tok omtrent 10 minutter før hengeren var ferdigmontert, sikret, innredningen satt på plass og klar til bruk. Forteltet var litt mer fiklete for oss som førstegangsbrukere, men det fine er at man ikke MÅ sette opp forteltet. Med “hovedteltet” oppslått har man mer enn nok plass for overnatting og matlaging. Hengeren byr på behagelig soveplass, også til Harald på 193 cm.

Interiøret består av en fin sittegruppe med bord som slår seg sammen til en god og stor seng samt en del oppbevaring.

Sengeplass i campinghenger
Stor seng: Sitteplassen konverteres til en komfortabel seng med enkle grep. © NAF

Siden tilhengerteltet både kan være oppholdsrom og soverom, blir det fort mye kløning når alt skal rigges om. Vi test Camp-let i campingtesten i fjor. Sammenlignet med camp-let'en er TakeOff  lettere å slå opp, men det føles litt trangt i forhold til Camp-let'en.

I Camp-let'en kunne man trekke seg tilbake til hvert sitt avlukke, mens man i TakeOff-en måtte bygge om sitteplassen til sengeplass. Dette kan være klønete dersom man reiser med noen som legger seg tidligere enn andre. På den annen side føles TakeOff mer som en liten hytte enn et telt, med tak i glassfiber.

Hedda og Harald testet campinghenger en natt

Fordeler

  • Lett vekt
  • Veldig enkel å slå opp
  • Praktisk å ha seng og sofa lett tilgjengelig
  • Mye ekstrautstyr som kjøkken og dusj.
  • Sykkelstativ integrert i hengeren

Ulemper

  • Prisen
  • Mange puter å stable om for å lage sengen, men man lærer seg triksene
  • Forteltet krever tilvenning for rask montering
  • Litt lite oppholdsrom i lengden. Kanskje det finnes større fortelt? 

Dette produktet ble testet våren 2021.

Se alle overnattingsformene vi har testet: