Kort fortalt:
- For å kunne øvelseskjøre må den nye føreren ha fullført trafikalt grunnkurs.*
- Jo mer dere øvelseskjører, jo flinkere blir de nye sjåførene.
- Før dere begynner den private øvelseskjøringen, la en trafikkskole starte opplæringen.
Regler for øvelseskjøring
Det er ikke lov å ta betaling for øvelseskjøring, og du kan bare øvelseskjøre i Norge. Du som ledsager er å anse som fører av bilen.
Hvorfor er det lurt å øvelseskjøre?
Trafikkskolene gir en god og grundig opplæring, og du som ledsager kan bidra til å øke kompetansen gjennom mengdetrening.
Hva du velger å øvelseskjøre med, manuelt gir eller automat, avhenger gjerne av hvilken type bil du har tilgjengelig, og hvilket behov dere har.
Hvor skal dere øvelseskjøre?
Å kunne øvelseskjøre på et stort og trygt område senker skuldrene til dere begge. Det gir arbeidsro og øker læringsutbyttet.
Kjør på:
- En stor parkeringsplass
- Mindre trafikkerte veier
- Når dere er klare, kjør ut i vanlig trafikk
Hvor mye tid skal dere bruke på øvelseskjøring?
Tiden dere bruker på opplæring, vil variere fra person til person. Intensjonen med opplæringsmodellen i Norge, er å bruke to år. Det vil si, ett år med opplæring og ett år med mengdetrening.
Planlegg rute og mål for turen
Fordel gjerne de ulike arbeidsoppgavene før turen starter, slik at du som ledsager slipper å forstyrre eleven unødvendig.
Kjør mye og kjør jevnlig
Privat øvelseskjøring gir mest effekt rett etter kjøretimen på trafikkskolen. Dette vil forsterke det du har lært på trafikkskolen og sammen vil dere bli tryggere når dere øvelseskjører.
Variasjon i kjøringen er viktig
Korte turer til butikken og langturer til hytta, gir dere mye variasjon. Velg gjerne steder med varierende trafikkmengde.
Medlemskap
Visste du at NAF tilbyr et rimeligere medlemskap for de under 24 år?
Med NAF Ung får nye sjåfører trygghet langs veien med inntil fire veihjelp per år (uten egenandel!), nøkkelforsikring, rabatt på EU-kontroll og verkstedtjenester, juridisk rådgivning og mye mer!
I tillegg får våre medlemmer en gratis glattkjøringstime til egentrening på en av våre øvingsbaner!
Hva er viktig når du skal være ledsager?
Tid og tålmodighet er viktig. Her kommer dine arbeidsoppgaver inn. Sørg for at dere ikke stresser. Bruk god tid og gi ros underveis.
Husk:
- Du har liten mulighet til å stanse bilen selv. Du må derfor se utfordringene så tidlig som mulig, så du kan be eleven om å bremse ned eller stanse. Du kan også være nødt til å overta styringen i gitte situasjoner.
- Gi tydelige beskjeder, og unngå å forstyrre eleven – hvis ikke du må.
- Ta hensyn til det eleven har lært på trafikkskolen, og øv på dette.
Er du som ledsager usikker på hvordan du egentlig kjører i en rundkjøring? Det finnes faktisk ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. Det gjelder å tilpasse de reglene som allerede finnes for veikryss.
Ikke glem forsikring
Er du usikker på om din forsikring dekker skader ved øvelseskjøring, ta kontakt med ditt forsikringsselskap.
Samarbeid med en trafikkskole
Vår anbefaling er å starte den praktiske opplæringen ved en trafikkskole, når eleven fyller 16 år. Dette vil forenkle opplæringen for både deg som ledsager og du som elev, og sørge for god og riktig progresjon.
Anbefalt opplæringsforløp:
- Jevnlige kjøretimer ved trafikkskole
- Øvelseskjøring mellom kjøretimene
- Mengdetrening etter endt opplæring
- Nødvendige kjøretimer før førerprøve
Valg av trafikkskole
Unngå å velge trafikkskole etter pris. Se heller etter hva slags opplæring skolen tilbyr. Hør gjerne også med andre som akkurat har hatt opplæring.
Er trafikkskolen medlem av Norges Trafikkskoleforbund (NTSF) og/eller Trafikkforum, kan du være sikker på at det er en godkjent trafikkskole med utdannede trafikklærere underlagt streng kontroll fra Statens Vegvesen.