Det kreves en massiv satsing for å få ned forfallet på fylkesveiene og å rassikre veiene. Bedre vedlikehold er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene.
Større risiko på fylkesveiene
Risikoen for alvorlige ulykker er nær dobbelt så høy på fylkesveinettet som på riksveinettet, ifølge Statens vegvesen. Hvert år de siste 10 årene har 30 personer mistet livet i trafikken som følge av dårlige veier, fastslo Riksrevisjonen i 2023.
Dette er forfallet på fylkesveiene
Det har bygget seg opp et forfall på om lag 105 milliarder i 2024-kroner på fylkesveiene. I tillegg kommer et samlet etterslep på skredsikring på 61 milliarder, for fylkesveiene alene. Beregningen er gjort av NAF med bakgrunn i tall fra Statens vegvesen.
Se alle fylkene her
Buskerud: 6,3 milliarder kroner i etterslep på vei, 19 millioner på rassikring
Innlandet: 6,3 milliarder kroner i etterslep på vei, 215 millioner på rassikring
Vestland: 19,5 milliarder kroner i etterslep på vei, 23,5 milliarder på rassikring
Østfold: 2,4 milliarder kroner i etterslep på vei
Vestfold: 2 milliarder kroner i etterslep på vei, 52 millioner kroner på rassikring
Akershus: 2,3 milliarder kroner i etterslep på vei
Telemark: 6,4 milliarder kroner i etterslep på vei, 417 millioner på rassikring
Trøndelag: 8 milliarder kroner i etterslep på vei, 136 millioner på rassikring
Agder: 7,8 milliarder kroner i etterslep på vei, 770 millioner på rassikring
Finnmark: 3,3 milliarder kroner i etterslep på vei, 4,8 milliarder på rassikring
Rogaland: 5,4 milliarder kroner i etterslep på vei, 7,2 milliarder på rassikring
Møre og Romsdal: 10,6 milliarder kroner i etterslep på vei, 4,2 milliarder på rassikring
Nordland: 14,5 milliarder kroner i etterslep på vei, 5,2 milliarder på rassikring
Troms: 9,9 milliarder kroner i etterslep på vei, 13,9 milliarder på rassikring
Ingen løsning i Nasjonal transportplan
Regjeringen lovet i Hurdalsplattformen å legge frem en forpliktende plan for å få ned forfallet på fylkesvei, skred og ras. Men i forslaget til Nasjonal transportplan, som ble lagt frem før påske, innfrir de ikke løftet.
Selv om regjeringen vil øke pengebruken på fylkesvei med 1 milliard i året de neste seks årene og deretter 1,6 milliarder i året, vil ikke det være nok til å fjerne forfallet på fylkesveiene. Pengene skal heller ikke øremerkes, noe som er en stor svakhet.
Behovet kan være enda større
NAFs beregninger er gjort på bakgrunn av stall fra Statens vegvesen. Men det er stort usikkerhet rundt tallene. Allerede da Statens vegvesen la frem sine anslag i oktober 2030 var flere fylker ute og advarte om at de faktiske behovene kunne være større. NAF er bekymret for at det ikke er god nok kontroll med tilstanden på veinettet.
Fylkene trenger betydelig større tilskudd fra staten, og planen som skal ta ned forfallet må sikre finansiering over tid. Likevel er vi bekymret for at de faktiske behovene ikke er kartlagt godt nok. Det kan i verste fall bety at midlene ikke finner veien dit de trengs mest. Derfor mener vi det må føres bedre kontroll med den faktiske tilstanden på veinettet.
Må ta tilbake ansvar
Selv med en økt satsing på vedlikehold av fylkesveiene, vil det ta tid å få ned forfallet. NAF mener det er aktuelt å se på organiseringen av veisektoren på nytt.
Vi har hatt en massiv overføring av ansvar for veiene fra staten til fylkene. Så kom regionsreformen, og nå oppsplitting av flere fylker. Dersom regjeringen ikke får ned forfallet i samarbeid med fylkene, mener vi staten må ta tilbake ansvaret for fylkesveinettet.
Våre innspill til Nasjonal transportplan
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.
Slik er fylkesveiforfallet beregnet:
Anslagene er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker, etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.