Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Vanlige feil og mangler på bruktbil

To tredjedeler av alle biler som selges i Norge er brukte biler. Mange av de typiske feilene på bruktbil er det svært vanskelig å oppdage for en som ikke er bilkyndig.


Sjekk rust på bruktbil
Vanlige problem: Slitte bremseskiver, problemer med bremserør og feil ved hjuloppheng er de vanligste problemene til en bruktbil. © NAF

Typiske slitedeler du bør få undersøkt før du kjøper bruktbil

Selv om du prøvekjører og sjekker bilen grundig, er det mange feil som det er svært vanskelig å oppdage for en som ikke er bilmekaniker, og uten at du får sjanse til å se under bilen. Her er en liste over de vanligste feilene:

  • Slitte bremseskiver
  • Skjult rust på bilen, rust på bremserør og eksosanlegg
  • Feil ved hjuloppheng
  • Oljelekkasje i motor eller girkasse
  • Slitt registerreim

Disse feilene er ikke lett å oppdage ved en vanlig prøvekjøring av bilen.

Naf-test: Vi anbefaler å ta en grundig sjekk av bilens tekniske tilstand når du kjøper eldre bruktbil.

NAF Test

Test bilen før du kjøper den!

Du kan ta en NAF-test av bilen på et av våre sentre der vi gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene. Da står du tryggere i handelen!

  • Reduser risikoen i etterkant av kjøpet ved å ta en NAF Test før du gjennomfører handelen.
  • Fast timeavtale.
  • Medlemsrabatt på arbeidet.
  • Dyktige fagfolk med lang erfaring
Les mer og bestill NAF-test her

Slik går du frem for bestilling av NAF Test Eierskifte:

  • Ta kontakt med selger og avklar om du kan ta med bilen på NAF Test.
  • Du bestiller testen.
  • Du låner bilen av selger, eller gjennomfører testen sammen med selger.
  • Den som betaler for testen får eierskap til NAF Test rapport.
  • Du blir enig med selger om riktig pris på bilen og hva som ev. skal utbedres.

Den beste måten å sikre seg mot skjulte feil, er å sjekke at alle servicer er overholdt. Hvis servicer ikke er gjennomført i henhold til produsentens anbefalinger, bør “varsellampene” ringe og du bør vurdere å få en tilstandsrapport på bilen.

EU-kontroll gir liten sikkerhet ved bruktbilkjøp

EU-kontroll er en forholdsvis enkel og overfladisk kontroll som sier noe om bilens tilstand der og da, med fokus på trafikksikkerhet og miljø. På EU-kontrollen sjekkes mønsterdybde på dekkene, lys, bremser og en del andre trafikksikkerhetsmessige ting, i tillegg til utslipp og avgasser.

EU-kontrollen er ikke egnet til å avdekke større feil, og feil som kan utvikle seg til mer alvorlige mangler. EU-kontroll kan ikke sammenliknes med en tilstandsrapport, og du bør derfor ikke kjøpe en eldre bil kun basert på EU-kontroll.

Er du usikker på kjøpet – ta en tilstandsrapport

Dersom du kjøper en bil der produsentens garanti fortsatt gjelder, eller som er innenfor fem års reklamasjonsfrist fra bilen ble solgt første gang, så er du bedre sikret dersom det viser seg å være feil ved bilen. Sjekk likevel alltid at alle servicer er holdt, slik at du ikke mister muligheten til å klage til forhandleren.

Kvinne tar en nøye sjekk av bildekk for å se om de er slitte.
Få hjelp: Typiske feil ved hjuloppheng eller brermserør, er ikke lett å oppdage ved prøvekjøring. Er du usikker på bilens tilstand, bør du få bilen grundig undersøkt. Foto: Eirik Aspaas / © NAF

Når du kjøper fra en privatperson og garantien og nybil-reklamasjonsfristen er gått ut, blir risikoen større. Da lønner det seg å ta en tilstandsrapport på bilen. Er bilen mer enn fem år gammel, bør tommelfingerregelen være at du tar en tilstandsrapport på bilen før et eventuelt kjøp.

Publisert: 13. september 2022

Sist oppdatert: 18. november 2024

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?