Kort fortalt:
- Salgsmelding kan leveres digitalt via NAF Kjøpekontrakt.
- Kjøperen må betale omregistreringsavgift – også via NAF Kjøpekontrakt.
- Husk gyldig forsikring i kjøperens navn.
Salgsmelding og omregistrering leveres enkelt digitalt
Ved eierskifte skal det leveres salgsmelding (eierskifte) til Statens vegvesen. Kjøper må også omregistrere kjøretøyet og betale omregistreringsavgift. Hos oss kan du gjøre alt av papirarbeid på ett og samme sted; kjøpekontrakt, salgsmelding og omregistrering.
Vår digitale kjøpekontrakt er «integrert» med løsningen til Statens vegvesen som mottar salgsmeldingen og omregistreringen direkte fra oss.
Du kan også velge å betale med Vipps, slik at eierskifte og betaling gjennomføres samtidig. Det betyr at kjøretøyet registreres på ny eier hos Statens vegvesen i samme øyeblikk som betalingen Vippses til selger.
Tjenesten forutsetter at du er over 18 år og har norsk fødselsnummer.
Før omregistreringsavgiften betales må kjøretøyet være EU-godkjent og det må foreligge gyldig forsikring i kjøpers navn.
Sjekk registreringsstatusen til kjøretøyet
På vegvesen sine nettsider kan du sjekke registreringsstatusen til kjøretøyet. Selv om skiltene står på kjøretøyet, kan det være avregistrert. Du må registrere kjøretøyet før du kan ta det i bruk.
Dersom du ønsker å prøvekjøre et avregistrert kjøretøy før et eventuelt kjøp, kan du kjøpe prøveskilt hos Statens vegvesen. Dersom eier av kjøretøyet har avregistrert kjøretøyet uten å levere inn skiltene til Statens vegvesen, må du få med skiltene når du kjøper kjøretøyet.
Midlertidig vognkort
Ved registrering utstedes midlertidig vognkort i den nye eierens navn og kjennemerke blir utlevert/rekvirert, hvis ikke disse allerede sitter på kjøretøyet. I tillegg blir det sendt bestilling på ordinært vognkort.
Det midlertidige vognkortet er ikke gyldig i utlandet. Det ordinære vognkortet blir sendt i posten til kjøretøyets eier i løpet av 2 til 5 dager.
Salgsmeldingen finnes fortsatt på papir
Hvis du ikke kan eller ikke vil benytte de digitale tjenestene kan selger levere salgsmeldingen direkte til en trafikkstasjon og vise legitimasjon der. Kjøper vil motta en SMS om å godkjenne salgsmeldingen på «Din side» hos Statens vegvesen. Kjøper kan også velge å møte opp ved trafikkstasjonen og legitimere seg der.
Salgsmeldingen kan også sendes per post. Da vil både selger og kjøper få SMS om å godkjenne salgsmeldingen på «Din side» hos Statens vegvesen.