Kort fortalt:
- Det er store forskjeller i rekkevidde og egenskaper i årets elsykkeltest.
- Testvinner Haibike har lang rekkevidde, god komfort og bra kjøreegenskaper.
- Alle syklene klarer bremsetesten, men det er stor forskjell på testens vinnere og tapere.
Testvinner har 170 kilometers rekkevidde
Elsykkel blir stadig mer populært, og nå er halvparten av oss positive til å ta i bruk elsykkel på hverdagsreisen. Det viser en undersøkelse utført av TNS Kantar på vegne av NAF.
I årets elsykkeltest har vi valgt ut åtte elsykler av typen city/pendlersykler. I fjor var det rimelige elsykler vi testet. I år avdekker vi at pendersyklene har stor variasjon i rekkevidde, bremseeffekt og kjøreegenskaper. Testen avslører også at det er stor forskjell i hvor mye support du får fra elmotoren.
En god pendlersykkel bør ha lang rekkevidde og være komfortabel å sykle på. Testvinneren Haibike Sduro Trekking 5.0 har det som trengs. Den scorer høyt på alle deler av testen og har best rekkevidde av alle syklene som er testet. Den har også gode kjøreegenskaper, lavt lydnivå fra drivverket og scorer godt på teknisk prestasjon. Haibike er en sykkel med sterk motor og høy supportfaktor som egner seg godt til deg som trenger drahjelp i bakkene eller som skal trekke barn eller bagasje.
Store forskjeller i rekkevidde
Det er stor forskjell i rekkevidde på de åtte elsyklene vi har testet. Testvinneren Haibike fikk en gjennomsnitts rekkevidde på hele 174 kilometer i laboratorietesten, mens Specialized, som kom på andreplass i testen bare kom 71 kilometer. Specialized scorer likevel høyt i testen, blant annet fordi den gir god support når du sykler og har gode kjøreegenskaper. Rekkevidden er testet i laboratoriet på fire ulike måter; med maks og minimum fart på plan flate og i 6 prosent helning. Hvor langt du kommer ved praktisk bruk av sykkelen, kommer helt an på ditt bruk. Syklistens vekt, hvor mye kraft du legger på pedalene, vindforhold og topografi er også faktorer som påvirker rekkevidden.
Testens taper er minst effektiv
Laboratoriet testet også syklenes mekaniske motstand, det vil si hvor stor del av den kraften som syklisten legger på pedalen som når underlaget og får sykkelen til å gå fremover. Høy mekanisk motstand betyr at du får lavere effekt av tråkkingen.
Sykkelen fra Batavus har høyest mekanisk motstand. Den taper nesten halvparten av energien før kraften når underlaget, sammenliknet med ca. en tredjedels tap av kraft for syklene Cube og Electra, som har lavest mekanisk motstand i drivverket.
Hvor mye hjelp får du av elsykkelen?
Testen viste også stor forskjell mellom syklene i såkalt supportfaktor (el-assistanse). Supportfaktor er kraften som motoren bidrar med i tillegg til den manuelle kraften syklisten legger på pedalene. Med god support får du bedre drahjelp i bakkene og mer ”sprut” i sykkelen.
Sykkelen Specialized, har høyest supportfaktor med 3,2 som betyr at elmotoren kan legge til 3,2 ganger så mye energi til sykkelen som det syklisten gir når du tråkker til på pedalene. Testvinneren Haibike kom på en andreplass her med support på 2,8.
God kvalitet på bremsene i årets test
God kvalitet på bremsene er viktig, spesielt på elsykler som går fortere og veier mer enn en vanlig sykkel. I løpet av årene vi har testet elsykler, har vi sett en positiv utvikling i kvaliteten på bremsene, og alle syklene i årets test klarer den offisielle standarden.
Det er likevel stor forskjell i kvalitet på bremsene; sykkelen fra Cube har klart best bremseeffekt på tørt underlag, mens sykkelen fra Batavus som er testens taper, bare har halvparten så gode bremser som Cube.
To av syklene overstiger lovlig maksfart
To av syklene som er testet ligger over den lovlige maksfarten for elsykler. For å klassifiseres som elsykkel kan drivenheten bare gi kraft inntil sykkelen når en maksfart på 25 km/t +/- 10 prosent. Det betyr i realiteten en lovlig maksfart på 27,5 km/t, og her ligger syklene fra Specialized og Electra over maksgrensen. Det betyr i realiteten at de ikke er lovlig å bruke som elsykkel i Norge, men skal klassifiseres som moped som krever førerkort og forsikring. I elsykkeltesten som ble gjort i fjor kan du lese hva Vegvesenet sier om elsykler med for høy hastighet.
De åtte elsyklene vi har testet er:
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.