Test av barneseter for de minste

NAF har testet ni bilstoler for babyer. De tre som kommer best ut har en ting til felles: De er laget etter den nyeste sikkerhetsstandarden.


Kort fortalt:

  • Det finnes to standarder for godkjenning av babystoler
  • Vi har testet syv stoler som er godkjent etter ny standard og to som er godkjent med gammel standard
  • Alle stolene er kollisjons- og brukertestet

Vi stiller stĂžrre krav til sidekollisjon

Vi har i samarbeid med Testfakta i Sverige kollisjonstestet ni bilstoler for de aller minste. Testvinneren BeSafe iZi Go Modular X1 bestod testen med glans og gikk til topps med totalt 8,7 poeng. Testen viser at stolen beskytter barnet godt bÄde ved frontkollisjon og sidekollisjon, og er i tillegg enkel i bruk. 

Det finnes to standarder for godkjenning av bilstoler for baby. Den nyeste i-Size standarden (UN R 129) stiller krav til kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon, mens den gamle R 44-standarden ikke stiller krav til sidekollisjon. Begge standardene er lovlige for salg i Norge. NAF og Testfakta har testet syv i-Size-stoler og to stoler som er laget etter den gamle standarden. Vi har testet alle stolene etter strengere kriterier enn de er godkjent for.

De tre stolene fra BeSafe, Bugaboo og UPPAbaby gjÞr det godt bÄde i kollisjonstestene og brukertesten og plasserer seg helt i toppen av testen. De andre stolene kommer svakere ut enten i kollisjonstestene eller i brukertesten. Britax Römer Primo (R 44-godkjent), kommer dÄrligst ut med svake resultater i testen av sidekollisjon. 

baby i babystol
Bakovervendt: NÄr barnet sitter bakovervendt, fordeles kreftene ved en kollisjon, slik at risikoen for nakke- og hodeskader reduseres. © NAF

Disse bilstolene for de minste er testet:

Fem av ni stoler gjĂžr det svakt i kollisjonstesten

Tre av i-Size-stolene klarer ikke de strengere kravene for belastning pÄ brystkassen til barnet i vÄr test av frontkollisjon, og de to stolene som er laget etter R 44-standarden klarer ikke kravene i sidekollisjonstesten.

Stolene som ikke klarer vÄr test av frontkollisjon er Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size, Cybex Cloud Z i-Size og Maxi-Cosi Coral. Det er viktig Ä understreke at alle disse stolene er godkjent etter i-Size standarden som de er produsert etter, og at de tilfredsstiller kravene til kollisjonssikkerhet i standarden.

NAF og Testfakta har valgt Ä benytte strengere krav til kollisjonssikkerhet enn standardene. I testen av frontkollisjon er det brukt en annen sÄkalt kollisjonspuls enn det som er kravet etter UN-R 129 (i-Size) standarden; Det er benyttet en simulert kraft/belastning pÄ 25-32G som ligger over kravet i standarden som er 20-28G.

Dette er et bevisst valg fra NAF og Testfaktas side fordi vi mener testen gir et mer realistisk bilde av belastningen ved en kollisjon.

Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir stadig bedre og tryggere. Bilstolene med i-Size standard i denne testen er derfor blant de beste i markedet. Vi mener likevel at det fortsatt er behov for Ä skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet. Dette er grunnen til at vÄr test stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet enn dagens standard.

Klarer ikke test av sidekollisjon

Britax Römer Primo klarer ikke kravene i testen av sidekollisjon og fÄr bare 1 av 10 mulige poeng pÄ denne testen. Britax Primo er produsert etter den gamle standarden R44 som ikke stiller krav til sikkerhet ved sidekollisjon. Vi vil derfor understreke at stolen tilfredsstiller kravene til kollisjonssikkerhet i standarden, selv om den ikke bestÄr sidekollisjonstesten.

Stolen fra Bemoo klarer heller ikke sidekollisjonstesten. I likhet med Britax Primo sÄ er Bemoo-stolen laget etter gammel standard R44 som ikke stiller krav til sidekollisjon. Bemoo gjÞr det svÊrt bra pÄ test av frontkollisjon og gÄr helt til topps i den delen av testen, men faller litt nedover pÄ listen i sammenlikning med de beste i-Size-stolene fordi testen viser dÄrligere beskyttelse av barnet ved sidekollisjon.

Sidekollisjonen er testet etter den nye i-Size standarden. Testen viser at det er den nye i-Size standarden som gir best beskyttelse ved sidekollisjon.

barnestoler
Ni babystoler: Et utvalg av kjente merker som er tilgjengelig i det norske og svenske markedet er testet i NAF og Testfaktas store test av bilstoler for de minste.

DĂ„rlig brukervennlighet

Bilstolen Modukid Infant fra Axkid gjÞr det godt i begge kollisjonstestene, men fÄr dÄrlige tilbakemeldinger fra panelet som testet brukervennlighet. Testen viste at stolen var vanskelig Ä feste i basen, og er derfor kanskje ikke det beste valget for de som skal ta stolen inn og ut av bilen hver dag.

Brukerpanelet testet hvor enkelt det var Ă„ feste basen i bilen, hvor enkle stolene var Ă„ feste i basen og hvor enkelt det var Ă„ feste stolene med setebelter.

babystoltest
Foto: Eirik Aspaas

Gir base best sikkerhet?

Bilstolen fra BeSafe som vant testen ble kollisjonstestet bÄde med base og uten base der stolen ble festet med setebeltene i bilen. Denne testen ble gjort for Ä undersÞke om det var stor forskjell pÄ kollisjonssikkerheten til stolen med og uten base. Resultatet viser at det var svÊrt liten forskjell pÄ stolen med og uten base. Vi legger derfor til grunn at basen ikke bidrar nevneverdig til kollisjonssikkerheten for denne stolen.

Bruk av ISO-fix basen gjĂžr det likevel mye lettere Ă„ montere stolen inn og ut av bilen. Riktig montering av stolen bidrar i seg selv til sikkerheten til barnet. Vi anbefaler derfor som hovedregel at du kjĂžper en bilstol med ISO-fix base.

Publisert: 22. februar 2022

Sist oppdatert: 24. april 2024

Janne Pedersen,

Les ogsÄ


Fant du det du lette etter?