Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Maxi-Cosi Coral

Bilstolen Maxi-Cosi Coral ender på en delt sjetteplass i vår test av bilstoler for baby, og gjør det svært godt i sidekollisjon.


Testresultat

6.4 poeng av 10

Merke: Maxi-Cosi
Produktnavn: Coral
Cirkapris (stol/stol+base): 3 300 kr/ 6 000 kr
Totalkarakter 1-10: 6,4

Allerede medlem?

Les hele saken som NAF-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Svært god stol i en sidekollisjon

Bilstolen Maxi-Cosi Coral ender på en delt sjetteplass i vår test av bilstoler for baby med samme poengsum som Britax Römer Baby-Safe 2 i-Size. Totalt får stolen fra Maxi Cosi 6.4 av 10 mulige poeng. Da er det bare et tiendedels poeng ned til bilstolen fra Cybex som ligger på åttendeplass i testen. 

Maxi-Cosi Coral gjør det svært godt i test av sidekollisjon og scorer også høyt i testen av brukervennlighet. Brukerpanelet slet litt med å få festet basen i bilen fordi ISOfix-festene på basen var korte. Det var langt enklere å feste stolen i basen, mente panelet, og stolen var enkel å feste med setebelter.

Bilstolen klarer ikke grenseverdiene for belastning av brystkassen til barnet i vår test av frontkollisjon der vi stiller strengere krav enn i-Size standarden som stolen er laget etter, og dette trekker ned den samlede poengsummen for stolen.

Vi gjør oppmerksom på at bilstolen er godkjent etter kravene i i-Size standarden som stolen er produsert etter og at den tilfredsstiller kravene til kollisjonssikkerhet i i-Size standarden.

Strengere enn kravene i standarden

Testen NAF har gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet ved frontkollisjon enn i-Size standarden. I vår test er det benyttet en annen såkalt kollisjonspuls enn det som er kravet i i-size standarden som stolen er laget etter. I testen ble det benyttet en simulert kraft/belastning ved kollisjon på 25-32G. Dette ligger over kravene i standarden som er 20-28G. Dette er et bevisst valg fra NAF og Testfaktas side fordi testen etter vårt syn gir et mer realistisk bilde av belastningen ved en kollisjon enn standarden.

Kollisjonssikkerhet ved bilstoler er i stadig utvikling og nyere stoler blir stadig bedre og tryggere. Vi mener likevel at det fortsatt er behov for å skjerpe kravene til kollisjonssikkerhet. Dette er grunnen til at vår test stiller strengere krav til kollisjonssikkerhet enn dagens standard. Til orientering er det brukt samme hastighet på 50 km/t som i standarden. Dette sier produsentene om bilstoltesten.

Slik testet vi bilstolene

Bilstolene er kollisjonstestet i laboratorium og er testet for både frontkollisjon og sidekollisjon. Stolene er testet etter strengere kriterier enn det de er godkjent for. De er i tillegg brukertestet av et brukerpanel.

Testresultat Maxi Cosi Coral:

Kommentar: God kollisjonssikkerhet ved sidekollisjon. Svakere kollisjonssikkerhet i vår strengere test av frontkollisjon.

Delkarakter fra 1 til 10, der 10 er best (vekt av totalkarakter i parentes)

Frontkollisjon (40%) 3,9
Sidekollisjon (40%) 8,6
Montering og plassering av basen/stolen (20%) 7,0

Utvalgte måleverdier fra testen:

Frontkollisjon belastning brystkasse (g-kraft)* /grenseverdi 55 63,26
Frontkollisjon belastning hode (g-kraft)* /grenseverdi 75 72,07
Sidekollisjon belastning hode (g-kraft)* /grenseverdi 75 62,39
Hvor lett var basen å montere (karakter 2-10) 7
Hvor lett var stolen å feste i basen (karakter 2-10) 6
Hvor lett var stolen å feste med belte (karakter 2-10) 6

*Belastningen ved kollisjon angis som en middelverdi av g-kreftene i løpet av de 3 millisekundene som kreftene er på det høyeste.

Produktfakta:

Typei-Size
Tilpasset lengde/alt. vekt 45-75 cm
Baseenhet (ISOFIX-base) FamilyFix3

barnestol
Babystol: Maxi Cosi Coral .

Les også


Fant du det du lette etter?