Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

El Prix logo

Verdens største elbiltest

--

Dager

--

Timer

--

Minutter

--

Sekunder

Spør oss om vinterens El Prix 2025

Her svarer vi på alt du måtte lure på om elbiltesten. Merk at du må være logget inn for å kunne sende inn spørsmål, men du trenger ikke å være NAF-medlem.


Send inn spørsmål

For å sende inn spørsmål er du nødt til å være logget inn.

I går kl. 07:29


Colin  spør:

Hei, kan du fortelle meg hvilket batteri som er i den testede Taycan (Performance eller Performance Plus)? Ifølge produsenten er ladehastigheten med PB Plus 320 kW og rekkevidden er >600 km.

Kjersti svarer:

Hei Colin,

informasjonen vi har fått om den spesifikke testmodellen vi hadde med, er at den har en maksimal ladehastighet på 320 kW og en oppgitt WLTP-rekkevidde på 592 km.

I går kl. 07:14


Daniel spør:

Hei! Det er lenge siden dere har testet Skoda Enyaq. Denne har kommet i oppgradert versjon siden forrige tester og fått varmepumpe. Har dere planer om å få med denne igjen snart?

Kjersti svarer:

Hei Daniel,

det er alltid noen vurderinger som må gjøres når vi velger ut bilene som skal testes. Hvis bilen har vært testet før, er spørsmålet om den har fått vesentlig bedre rekkevidde eller ladehastighet. Mindre oppgraderinger eller "facelifts" er vanligvis ikke nok til å bli testet på nytt.

15.01.2025


Lars Erik  spør:

Hei.
Er det en minimumtemp/fast temperatur i kupeen?
Ser nemlig at noen sitter bare i genser mens andre sjåfører har vinterjakker og lue!!

Kjersti svarer:

Hei Lars Erik,

sjåførene skal stille inn temperaturen slik at de får 21 grader i kupeen. Dette måler vi med et eksternt termometer, hvor sensoren plasseres i skulderhøyde mellom setene.

Det har tidvis vært temmelig surt i dag og noen har nok valgt å beholde lue og jakke på for å få varmen igjen.

15.01.2025


Janpeder spør:

Når blir resultatene av testen klare og presentert?

Kjersti  svarer:

Hei Jan Peder,

Du kan følge testen live hos motor.no. Når bilene stanser, legges sluttresultatene fortløpende ut her på siden. Det samme med resultatene av Ladetesten i morgen.

15.01.2025


Ole-Thomas  spør:

Kvifor har ikkje de inkludert VW ID7 med det største batteriet eller som Tourer? Som har WLTP på over 700km med bakhjulstrekk

Kjersti  svarer:

Hei Ole-Thomas,

det er Tourer GTX som er med oss i dag. :) Når det gjelder batteristørrelse, er det opp til produsenten hva de ønsker å sende til test.

13.01.2025


Rune spør:

Er Ford Explorer med? Spent på hvordan den gjør det på vinterveier da jeg kun har sett tester i varme strøk.

Kjersti svarer:

Hei Rune,

Ford Explorer er med!

Nå skal Testbiler-siden være oppdatert med alle bilene som er med i årets test.

13.01.2025


John Arild spør:

Vil dere markere i testen hvilke biler som har fast firehjuls trekk eller ikke. Mulig de fleste har auto innkopling av firhjulstrekk ved behov, men dette vil jo ha utslag på totalforbruk pr. km.

Kjersti svarer:

Hei John Arild,

det fleste vil nok ha automatisk aktivering av firhjulstrekk ved behov, ja. WLTP-rekkevidden for bilen vil uansett reflektere forskjellen firhjulstrekken utgjør for rekkevidden. Da vi testet begge utgaver av Toyota bZ4X sommeren 2022, var oppgitt rekkevidde henholdsvis 503 og 459 km. For Kia EV6 samme år var oppgitt rekkevidde 528 og 484 km.

12.01.2025


Bsto spør:

Har sett litt nærmere på disse testene, og særlig vintertesten som i svært stor grad er direkte missvisende.
Det er helt grunnleggende feil å lagre disse bilene i oppvarmet hall i dager før testen. Alle som er noe interessert, vet at 500Kg batteri, IKKE blir særlig nedkjølt på en kjøretur, selv om det er noe kaldere ute. Dette har lite å si foor rekkevidden, men ladetesten er helt missvisende, spesielt for biler uten aktiv batterivarming.
Start testen ute på innlandet, så hadde det blitt bedre

Kjersti svarer:

Hei Bsto,

ladetesten gjøres på dag to og starter fra tjukkeste Innlandet, ja. ;) Bilene kjøres varme på motorvei i minst to timer og batteriet forvarmes dersom bilen har mulighet for dette. Både rekkeviddetesten og ladetesten skal best mulig etterligne hvordan folk flest ville ha brukt bilen.

Før selve rekkeviddetesten står bilene tilkoblet lader natta over, men de står i garasje, ikke oppvarmet hall.

Når vi har målt batteritemperatur ved kjøring i minusgrader tidligere, har vi hatt en annen erfaring. I -5 grader sank temperaturen i batteriet markant, vel å merke på langtur, slik som rekkeviddetesten vår er. Her er det likevel mange variabler, slik som temperatur, vind, hastighet, kjørelengde og mer. Det er nok også avhengig av bilmodell.

Vi håper du vil hygge deg med å følge årets test også!

12.01.2025


Svein R. Aarvik spør:

Som Norges mest solgte bil, må Tesla Y med.

Kjersti svarer:

Hei Svein,

Model Y er ikke med denne gangen, men vi håper at den nye er klar til sommerens test. Model 3 med WLTP-rekkevidde på 702 km er derimot med nå!

12.01.2025


Knut Arne Jakobsen spør:

Er Mercedes EQB med ?

Kjersti svarer:

Hei Knut Arne,

dessverre ikke denne gangen!

Viser 10 av 20


Fant du det du lette etter?