Budsjettet kort oppsummert:
- Moms på nye elbiler over 500.000 kroner
- Vektavgift på alle biler over 500 kg
- Full omregistreringsavgift for brukte elbiler
- Økt bompengegrense for elbiler
Innfører moms
Torsdag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2023. Der kom det flere dårlige nyheter for deg som vil kjøpe elbil.
Som tidligere varslet vil regjeringen fra nyttår innføre moms på kjøp av elbiler som koster mer enn 500.000 kroner.
Det innebærer at du må betale 25 prosent moms av det som overstiger 500.000 kroner – for en bil som koster 600.000 kroner må du for eksempel betale 25.000 kroner til staten.
Vektavgift
Regjeringen vil også innføre en engangsavgift på alle biler som beregnes ut fra bilens vekt. Den nye vektavgiften skal ikke gjelde for biler som veier 500 kg eller mindre. For vekten over 500 kg skal det beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kg.
Det vil gi en engangsavgift på 18.750 kroner for en elbil som veier 2000 kg. Ettersom elbiler med lengre rekkevidde har større batterier og dermed veier mer, vil dette i praksis være en rekkeviddeavgift.
– Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
– Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, sier Skjøstad.
Dyrere å kjøpe brukt elbil
I forslaget til statsbudsjett strammes også avgiftsskruen for brukte elbiler, ettersom regjeringen vil innføre full omregistreringsavgift.
Elbiler har tidligere vært fritatt fra omregistreringsavgift, før det i 2022 ble innført at elbiler skal betale 25 prosent av omregistreringsavgiften for andre personbiler. Full omregistreringsavgift for nyere biler over 1200 kg er 6681 kroner.
– Full omregistreringsavgift gir dyrere brukt elbil. Folk flest kjøper bruktbil, og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbilbruktmarked, sier Skjøstad.
Til nå har elbiler maksimalt måttet betale 50 prosent av hva andre biler må betale i bomringen. Regjeringen vil øke denne grensen til 70 prosent.
Regjeringen vil også gjøre en innstramming mot bedrifter som bruker elbiler som firmabiler. I budsjettforslaget står det at elbiler skal skattes likt som andre firmabiler, og dermed miste dagens rabatt på 20 prosent.
– Det er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, full omregistreringsavgift på brukte elbiler, moms og kjøpsavgift. Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. Stortinget må nå tenke på folk flest når de starter forhandlingene, sier Skjøstad.