BMW iX1
BMW iX1 er en helelektrisk kompakt-SUV fra de tyske bilprodusentene som virkelig har fått fart på elbilproduksjonen de siste årene. iX1 er å anse som innstegsmodell for BMW-modeller på det elektriske markedet.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
BMW iX1 er basert på suksesshistorien X1 - som siden 2009 er levert i nærmere 2 millioner eksemplarer og den elektriske modellen er en del av relanseringen av den tredje generasjonen X1-modeller. Bilen har en rekkevidde på opptil 438 km etter WLPT-standarden og en motoreffekt på opp til 230 kW.
Med sedvanlig BMW-kvalitet på innsiden av bilen, soltak og relativt god plass med tanke på størrelsen på bilen, så er dette en bil som blir vanskelig å unngå å vurdere når man er interessert i bil i kompakt-SUV segmentet.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BMW iX1 lader fra 8% til 80% på 28 minutter.
BMW iX1
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
BMW iX1 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 29 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 130kW.
Under sommerens test brukte vi 28 minutter og 54 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 47,8 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 127 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
676 400 kr
Rekkevidde (WLTP)
428 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 490 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BMW iX1 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
102 cm
Gulv lengde
87 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
97 cm
Åpning høyde
72 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
490 liter
Nyttelast
495 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2010 kg
Tillatt totalvekt
2580 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?