Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Kia EV9 kan dele strømmen med strømnettet

KIA EV9 er klargjort for vehicle to grid (V2G) også kjent som toveislading. Spørsmålet er om huset ditt og strømnettet er klar for denne teknologien.


Kvinne går bak en blå bil
Kia EV9 er klargjort for toveislading. © KIA

Endelig vet vi mer om Kias nye helelektriske SUV. Bilen er ventet til Norge mot slutten av 2023.

EV9 blir KIAs største helelektriske SUV. Batteripakken blir på 99,8 kWt, rekkevidden på inntil 541 kilometer for den bakhjulsdrevne modellen, 800-volt lynlading, tre seterader og bøttevis med plass.

Det punktet EV9 skiller seg ut sammenlignet med de andre elbil-nyhetene som slippes for tiden er teknologien med toveislading.

Der EV6 var den første elbilen fra Kia som kom med vehicle to load (V2L) er EV9 den første modellen som kommer med både vehicle to load OG vehicle to grid.

– Vehicle to grid er the next big step! sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i KIA Norge.

– Du kan allerede i dag hente ut 3,6 kilowatt av EV6 og EV9. Du kan koble til hva du vil med en vanlig stikkontakt. Det er tidlig i teknologien, men nå er det på plass i bilene og mulighetene blir nok flere enn vi kan se for oss.

Men er det bare plug and play med denne teknologien når bilen kommer hjem på tunet før jul?

- Både ja og nei, sier Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs ekspert på batteri- og ladeteknologi.

Dette er V2G

Vehicle to grid (V2G) og vehicle to home (V2H) kalles også toveislading. Dette er teknologi for å utnytte batteriet i elbilen for å dele strømmen med strømnettet eller en eller flere bygninger. Denne type toveislading gjør det mulig å benytte strømmen som lagres i elbilbatteriet på flere måter enn bare til kjøring.

Fremtidsrettet system

Gjøby synes det er veldig bra at flere produsenter legger til rette for teknologi som gir batteripakken flere bruksområder.

– Vi har ikke noen store utfordringer med kapasitet i strømnettet i dag, men dette er teknologi for fremtiden som legger til rette for et smart strømnett, sier han og legger til:

– Bilene står parkert 95 prosent av tiden, og det er bærekraftig å utnytte batteriet som allerede er produsert og tilgjengelig. Elbilen er jo rett og slett rullende energilagring vi bør utnytte!

Spørsmål om lading av elbil?

NAF Ladeeksperten gir deg rådgivning på e-post og telefon om lading av elbil og ladbar hybrid hjemme.

Illustrasjon av elbil som lader

Er huset ditt klart?

Det store spørsmålet er om huset ditt er klart for toveislading samme kveld du kjører bilen hjem fra forhandleren.

Så enkelt er det dessverre ikke.

– Teknologien er klar og finnes i markedet, men vi er ikke i mål når det gjelder å sette dette i et større system, forklarer Jan Tore Gjøby.

– Vi mangler rett og slett riktige standarder på internasjonalt nivå for denne type teknologi . Løsningen for å få bilen og ladestasjonen til å snakke er stort sett ferdig, men ladestasjonen vet ikke idag hva huset eller strømnettet vil ha. Skal den lade eller be om å få energi tilbake fra bilen, forklarer Gjøby.

Han peker på at vi har en vei å gå når det gjelder energistyring for bygg og strømnett, men det jobbes hardt med dette på internasjonalt nivå.

Christian Lagaard forteller at Kia jobber med strømselskapene om å legge til rette for toveislading.

– Hvordan teknologien skal kunne tas i bruk effektivt og i stor skala er ikke klart, men bilen kommer til å bli både en rullende backup på strøm og en «strømtilbyder». Det vil foregå utprøving i noen europeiske land i samarbeid med store strømselskaper. På sikt vil man kunne selge strøm tilbake til nettet. Kia jobber nå med en løsning for dette sammen med utvalgte strømselskaper, forklarer han.

Lyst til å vite mer? Jan Tore var nylig gjest i gjest i Elektropodden, med nettopp vehicle to grid som tema. Den episoden finner du på Spotify, eller der du lytter til podcast.

Mann som steker vafler med en bil parkert bak seg
Du kan steke vafler med strøm fra elbilen din. Foto: Anette Berve / © NAF

Dette er elbilene som har vehicle to grid (V2G eller V2H)

  • Kia EV9
  • Nissan e-NV200
  • Nissan Leaf
  • Mitsubishi Outlander (plug-in hybrid)
  • Mitsubishi Cross (plug- in hybrid)

Dette er elbilene som har vehicle to load (V2L)

  • MG ZS EV
  • MG 4
  • MG 5
  • MG Marvel R
  • BYD Han
  • BYD Atto 3
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia EV6
  • Kia EV9
  • Kia Niro EV
  • Toyota BZ4X

Savner du en bil på listen? Tips oss gjerne via våre Facebook-sider.