I mars i år kom det en ny bensintype på markedet som erstatning for den gamle bensin 95 oktan. For del fleste bileiere er det uproblematisk å bruke den nye E10 bensinen, men ikke alle biler tåler E10.
Dette er E10
Den fulle betegnelsen på den nye bensintypen er 95 E10, forkortet til E10 i merking på pumpene. Dette er bensin som inneholder inntil 10 prosent etanol, i motsetning til den gamle hovedtypen av bensin 95 E5 som inneholdt inntil 5 prosent etanol.
E10 erstatter den gamle bensintypen 95 E5 fullt ut og blir det nye hovedproduktet for bensin i Norge. Bensin 95 vil derfor ikke lenger være til salgs på energistasjoner i Norge. Bensin 98 E5 som i realiteten ikke inneholder etanol, vil fortsatt være til salgs flere steder.
Drivstoffleverandørene har valgt å innføre E10 for å oppfylle myndighetenes krav til en viss andel biodrivstoff i drivstoffet som selges, det såkalte omsetningskravet. Etanolen som blandes inn i E10 bensin vil derfor hovedsakelig være fornybar bioetanol.
Ny merking av bensinpumpene
Pumpene med 95 E10 bensin skal merkes "E10" i tillegg til "95". E står for etanol, og tallet viser maks grense for hvor mye etanol som kan være blandet i bensinen.
Tallet 95 refererer til oktantallet, evnen bensindampen har til å tåle komprimering før den selvantenner. Det blir ingen endring i oktantallet og bensinens egenskaper med hensyn til dette, ved innføring av E10.
Du vil kunne oppleve at noen drivstoffleverandører ikke har rukket å endre merkingen på pumpene. Du må derfor være klar over at alle pumper som er merket med bensin 95 nå vil inneholde E10.
Bensin av typen 98 E5, ofte kalt 98 super, vil fortsatt være til salgs flere steder i landet. Dette er bensin som kan ha inntil 5 prosent innblandet etanol, men som i realiteten ikke har innblandet etanol (etanol = null prosent). Pumper med bensin 98 E5 skal nå merkes med "E5" i tillegg til "98".
Kan din bil bruke E10 bensin?
Etanol er korrosivt og bensin med høy innblanding av etanol kan øke slitasjen på pakninger og liknende på eldre biler. De fleste bensinbiler i den norske bilparken kan likevel benytte E10. Tommelfingerregelen er at alle biler fra og med 2011 og nyere, kan bruke E10 bensin.
E10 bør ikke brukes på biler som er eldre enn 2001, inkludert veteranbiler.
På nyere biler er det merket med E10 på innsiden av bensinlokket for å vise at bilen kan bruke E10. Dersom du er usikker på om din bil tåler E10, kan du sjekke bilens instruksjonsbok eller kontakte forhandleren.
Du kan også sjekke denne listen over biler som kan bruke E10 utarbeidet av ACEA, de europeiske bilprodusentenes bransjeforening.
Hva gjør du hvis bilen din ikke tåler E10?
Hvis bilen din ikke tåler E10, så må du benytte bensin med lavere etanolinnhold, det vil si 98 bensin som kan ha inntil 5 prosent etanol innblandet. I realiteten er andelen etanol null i den 98 bensinen som selges i Norge. 98 bensin skal merkes E5. E5 er en bensintype med høyere innblanding av tilsetningsstoffer enn vanlig bensin E10, og er derfor normalt et dyrere produkt.
Det finnes ikke leveringsplikt på E5 og det betyr at mange energistasjoner ikke lenger vil tilby et bensinalternativ for de som har eldre biler. Det kan dessverre bety at du må kjøre langt for å finne riktig drivstoff dersom du har en eldre bil.