Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Tradisjonell isskrape

Den tradisjonelle isskrapen fikk nok bryne seg på testens desidert hardeste forhold.


tradisjonell isskrape
© NAF

Testen ble utført i sterk kulde på fjellet hvor bilen hadde stått en natt ute i under minus 10. Siden det var tørt i luften hadde vi også sprayet på litt vann for at det skulle ise. Isen ble da steinhard, typisk «stålis» og den vanskeligste typen å fjerne. 

Allerede medlem?

Les hele saken som NAF-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Dette tatt med i regnestykket, vil vi fortsatt slå et slag for den helt vanlige isskrapen selv om det var tungt og vanskelig å få av isen. Med litt hjelp fra varmeapparatet i bilen, holder vanlig isskrape lenge og man slipper å bruke penger på nok en «duppedings» som skal lades eller fylles på. Den gjør alltid jobben.

Pris: 49 kr / gratis
Tid: 4 min 34 sek

Fordeler:

  • Den største fordelen er at den er billig (49 kr. for den med børste hos Clas Ohlson) eller gratis, fordi mange selskaper og organisasjoner deler ut som reklamemateriell
  • Snøkosten bør du ha i bilen uansett hvilken metode du bruker for å fjerne isen fra ruta, så du vil alltid ha en klassisk isskrape lett tilgjengelig
  • Kommer godt til i alle hjørner og kanter av vinduene

Ulemper:

  • Uten hjelp fra varmeapparatet i bilen, ga jeg rett og slett opp å fjerne den hardeste isen på frontruta
  • Måtte bruke en god del muskelkraft og det tok en lang tid