Familie

XPeng G6

XPeng G6 kommer i eksakt samme fysiske størrelse som Model Y og det er fristende å konkludere med at G6 er en direkte konkurrent til den mestselgende elbilen her til lands.

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

G6 er en mellomstor SUV som er bygget på siste generasjon av elbilplattformen SEPA 2.0. Bilen er basert på 800-volts teknologi og har dermed en ladekapasitet på opptil 280 kW.

Modellen kan leveres i to varianter. RWD Standard Range leveres med bakhjulstrekk og en batterikapasitet på 66 kWh/rekkevidde på 435 kilometer (WLTP). AWD Performance leveres med firehjulstrekk og en batterikapasitet på 87,5 kWh/rekkevidde på 550 kilometer (WLTP).

Kupeen i G6 er trukket langt fram for å maksimere plass i bilen og dermed er det god plass i baksetet, samt et Bagasjerom som rommer 571 liter. Bilen er utstyrt med V2L og har mulighet for hengerfeste.

De første bilene forventes utlevert høsten 2024.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

XPeng G6

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
20 min
Maks effekt
280 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
20 min (0min)
Maks effekt
264 kW (-5.7%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

XPeng G6 ladet fra 10 til 80 prosent på 19 minutter og 35 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Nei

Chassis

Sport Utility Vehicle

Netto batteripakke

87.5 kWh

Pris for testbil

509 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

550 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.9 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 571 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i XPeng G6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

103 cm

Gulv lengde

95 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

104 cm

Åpning høyde

68 cm

Om testbilen

Chassis

Sport Utility Vehicle

Bagasjerom bak

571 liter

Nyttelast

443 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2120 kg

Tillatt totalvekt

2638 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller