Familie, Budsjett

Renault Scenic

Renault har gjenopplivet sin gamle Scenic-modell i elektrisk versjon! Den nye modellen er tilpasset dagens marked og legger seg i SUV/crossover segmentet.

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Renault Scenic leveres med batterikapasitet på 60 kWh eller 87 kWh, med henholdsvis en WLTP-rekkevidde på 420 og 625 kilometer. Scenic er en naturlig konkurrent til f.eks VW ID.4 og det bør nevnes at bilen kun leveres med forhjulstrekk.

Scenic er litt lengre enn sin nære slektning Megane og måler 4,47 meter i lengde og har en akselavstand på 2,78 meter. Bagasjerommet rommer hele 545 liter - dette betyr at i verste/beste fall kan bilen romme 1680 liter lasterom med bakseteryggen lagt ned. En finesse som skiller seg ut i denne modellen er det sone-inndelte dimbare glasstaket, som gjør at forsetene og baksetene kan ha ulikt nivå av naturlig sollys sluppet inn.

Bilen ventes til Norge i løpet av våren 2024.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Renault Scenic E-Tech skal testes sommeren 2024.

el prix Sommer 2024

Renault Scenic E-Tech

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
Kommer senere

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

87 kWh

Pris for testbil

449 800 kr

Rekkevidde (WLTP)

622 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.9 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 545 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Renault Scenic E-Tech oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

96 cm

Gulv lengde

88 cm

Høyde opp til setekant

67 cm

Åpning bredde

94 cm

Åpning høyde

87 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

545 liter

Nyttelast

516 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

1850 kg

Tillatt totalvekt

2441 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1100 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller