Porsche Taycan
Med en toppfart på 250-260 km/t sikter Porsche mot toppen med den helelektriske modellen Taycan. Bilen kommer i fire versjoner; Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S og Taycan 4 Cross Turismo.
El Prix sommer 2024
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
El Prix vinter 2021
El Prix sommer 2020
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Taycan beskrives som en fullblods Porsche. Rask hurtiglading gjør at det skal være mulig å lade batteriet opp til 80 prosent på 15 minutter under optimale forhold.
Bilen produseres med firehjulstrekk og Porsche prioriterer det norske markedet høyt.
Fordeler
Umiskjennelig en Porsche
Eminente kjøreegenskaper
Utsøkt sittekomfort
Ulemper
Upraktisk
Svært kostbar
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
75
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Porsche Taycan ladet til 80 prosent på 24 minutter under sommertesten 2020.
Porsche Taycan
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Porsche Taycan 4S lader med inntil 270 kW kW på en CCS-lader. Porsche selv oppgir at bilen bruker 22,5 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.
Sommertesten ble gjennomført i 20 grader. Da brukte vi 24 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten.
Om testbilen
Chassis
Kupé
Netto batteripakke
79.2 kWh
Pris for testbil
1 018 700 kr
Rekkevidde (WLTP)
463 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Porsche Taycan ladet til 80 prosent på 29 minutter i vintertesten 2021.
Porsche Taycan
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Porsche Taycan 4S lader med inntil 270 kW kW på en CCS-lader. Porsche selv oppgir at bilen bruker 22,5 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent.
Vintertesten ble gjennomført i 0 grader. Vi brukte da 29 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent.
Når du lynlader Taycan et gjennomsnittlig ladestopp på 25 minutter kan du kjøre 310 kilometer.
Om testbilen
Chassis
Kupé
Netto batteripakke
83.7 kWh
Pris for testbil
1 018 700 kr
Rekkevidde (WLTP)
463 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo brukte 20 minutter på å lade fra 4 til 80 prosent under vintertesten i 2022. Porsche Taycan CT lader med CCS-kontakt, og skal bruke 22,5 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Taycan Cross Turismo skal lade med er oppgitt å være inntil 270 kW.
Porsche Taycan
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Porsche har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Du kan selv følge med på batteritemperaturen, som er en nyttig funksjon det er artig å følge med på.
I vintertesten brukte vi 20 minutter og 16 sekunder på å lade fra 4 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 71,25 kWt. Høyeste effekt vi målte var 271 kW ved 41 prosent. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 207 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
83.7 kWh
Pris for testbil
868 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
412 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo brukte 18 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent i sommertesten 2022. Porsche Taycan CT lader med CCS-kontakt, og skal bruke 22,5 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Taycan Cross Turismo skal lade med er oppgitt å være inntil 270 kW.
Porsche Taycan
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Porsche har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Du kan selv følge med på batteritemperaturen, som er en nyttig funksjon det er artig å følge med på.
Under sommertesten brukte vi 18 minutter og 53 sekunder på å lade fra 6 til 80%. Da hadde vi mottatt 65 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 266 kW ved 47%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 207 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
83.7 kWh
Pris for testbil
868 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
412 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Porsche Taycan 4 Cross Turismo ladet fra 10 til 80 prosent på 17 minutter og 30 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
97 kWh
Pris for testbil
1 230 010 kr
Rekkevidde (WLTP)
578 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 407 liter
- Bagasjerom foran: 84 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Porsche Taycan Turbo oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
90 cm
Gulv lengde
104 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
90 cm
Åpning høyde
44 cm
Frunk bredde
55 cm
Frunk høyde
46 cm
Frunk lengde
38 cm
Om testbilen
Chassis
Kupé
Bagasjerom bak
407 liter
Nyttelast
500 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2305 kg
Tillatt totalvekt
2880 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
85% beskyttelse i kollisjon
Barn
83% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
70% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 73% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?