Polestar Polestar 3
Polestar 3 blir den tredje modellen ut i rekka fra den svensk/kinesisk eide produsenten og denne gangen er det noe så norgesaktuelt som en SUV.
El Prix vinter 2025
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
Polestar 3 er den første bilen som blir produsert på en delt helelektrisk teknologiplattform utviklet av Volvo og dermed sier det seg selv at denne modellen deler en rekke egenskaper med Volvo EX90.
Med firehjulstrekk, en batterikapasitet på 107 kWt og dermed 610 km anslått WLTP rekkevidde er dette definitivt en bil for hyttefolket og de som trenger en pålitelig SUV som kan kjøre lange distanser uten lading.
Bilen har et smått luksuriøst design og panoramaglasstaket følger med på alle modellene. Et 25-høytalers lydanlegg fra Bowers & Wilkins med 3D-surround lyd er definitivt noe å legge merke til for de som er glad i lyd. V2L (toveislading) er noe som har blitt mer og mer vanlig på de nye helelektriske modellene og Polestar 3 er blant modellene som tilbyr muligheten til å lade andre elektroniske apparater via bilen.
79
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Polestar Polestar 3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Polestar Polestar 3 ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter og 22 sekunder under vintertesten 2025.
Om testbilen
Pris for testbil
1 025 900 kr
Chassis
SUV
Rekkevidde (WLTP)
560 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.6 kWh
Netto batteripakke
107 kWh
Maksimal ladeeffekt
200 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 597 liter
- Bagasjerom foran: 32 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Polestar 3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
110 cm
Gulv lengde
102 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
96 cm
Åpning høyde
64 cm
Frunk bredde
51 cm
Frunk høyde
26 cm
Frunk lengde
38 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
597 liter
Nyttelast
341 kg
Taklast
100 kg
Egenvekt uten fører
2584 kg
Tillatt totalvekt
3080 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
2200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?