NIO EL6
EL6 er lillesøster til ES8 og er en SUV bygget på en kortere plattform enn ES8 og EL7. Modellen er hakket større enn en Tesla Model Y og ligger i en prisklasse på rundt 500.000 kroner uten batteri.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
EL6 leveres med mye utstyr som er nytt for NIO-modellene; Massasjeseter bak, N-box underholdningssystem og et "Zero Gravity Queen" sete på passasjersiden. Denne modellen deler drivlinjemed ET5 og det betyr at en motoreffekt på opp til 482 hestekrefter. NIO sin velkjente batteriløsning gir deg muligheten til å leie batterier som kan byttes ved slitasje eller du kan kjøpe et batteri med bilen. EL6 har to alternative batteripakker, 75 kWh eller 100 kWh - som henholdsvis tilsvarer en rekkevidde på 406 km eller 529 km eller WLTP-standarden.
EL6 har en minimalistisk tilnærming til design og dashbordet er ribbet for unødvendige elementer. Det er praktisk talt bare den lille "dashbord-assistenten" Nomi og touch-skjermene som pryder dashbord-designet. Bilen kommer med snømodus og kapasitet til å dra henger på opp til 1200 kilo.
Fordeler
Mulighet for batteribytte
Kan trekke opp til 1200 kg
Lavt avvik i rekkevidde på vinterstid
Ulemper
Stemmeassistenten NOMI er definitivt en smakssak
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
NIO EL6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
NIO EL6 ladet fra 10 til 80 prosent på 22 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
100 kWh
Pris for testbil
659 250 kr
Rekkevidde (WLTP)
529 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
22.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
NIO EL6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
NIO EL6 ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter og 44 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Netto batteripakke
90 kWh
Pris for testbil
542 559 kr
Rekkevidde (WLTP)
525 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 668 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i NIO EL6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
110 cm
Gulv lengde
93 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
113 cm
Åpning høyde
70 cm
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Bagasjerom bak
668 liter
Nyttelast
465 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2303 kg
Tillatt totalvekt
2843 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?