Mercedes-Benz EQB
Mercedes-Benz EQB er en elektrisk kompakt-SUV, hakket mindre enn storebror EQC. Med muligheter for 7-seter og firehjulstrekk er dette et frieri til familiene.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Batterikapasiteten til EQB ligger på 66,5 kWh og rekkevidden går opp til 474 kilometer (WLTP). Passasjersetene bak i bilen er tilpasset barneseter og bagasjerommet måler 465 liter hvis man legger ned tredje seterad, og 1701 L hvis man legger ned midterste seterad.
EQB leveres i tre varianter: 250 med forhjulsdrift, 300 4Matic og 350 4Matic med firehjulstrekk.
Fordeler
Romslig, oversiktlig og kompakt
Hurtiglader tett opp til makskapasitet store deler av ladeøkten, sommer som vinter
Ulemper
Relativt dyr sett opp mot rekkevidden, særlig for firehjulstrekkvariantene.
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
78
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Mercedes-Benz EQB 350 lader fra 5 til 80 prosent på 32 minutter på vinteren.
Mercedes-Benz EQB
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
EQB lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQB skal lade med er oppgitt å være 100 kW.
Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQB. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
En liten kikk på ladekurvene for EQB, viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQB tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Gjennomsnittlig ladeeffekt ligger også svært nær høyeste oppgitte effekt fra produsenten.
Ved vintertesten brukte vi 32 minutter og 49 sekunder på å lade fra 5 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 53,29 kWt. Høyeste effekt vi målte var 102 kW ved 15 prosent og gjennomsnittlig effekt lå på 98 kW.
EQB startet raskt å lade med 100 kW, og holdt effekten nesten gjennom hele ladeøkten. Vi avsluttet ladingen med 80 kW ved 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
66.5 kWh
Pris for testbil
498 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
407 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mercedes-Benz EQB 350 ladet fra 7 til 80 prosent på 32 minutter på sommeren.
Mercedes-Benz EQB
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
EQB lader med CCS-kontakt, og skal bruke 30 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten EQB skal lade med er oppgitt å være 100 kW.
Mercedes har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading i EQB. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i navigasjonen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
En liten kikk på ladekurvene for EQB, viser at denne forvarmingen av batteriet sikrer optimale ladeforhold både for vinter og sommer. Til tross for 15 graders temperaturforskjell - ladetest sommer var ved 15 grader og 0 grader vinter - oppnår EQB tilnærmet samme ladehastighet i begge tester. Gjennomsnittlig ladeeffekt ligger også svært nær høyeste oppgitte effekt fra produsenten.
Ved sommertesten brukte vi 31 minutter og 54 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent. Høyeste effekt, 104 kW, målte vi ved 55 prosent. Totalt mottok bilen 52 kW og gjennomsnittlig effekt lå på 99 kW.
EQB startet raskt å lade med 100 kW, og holdt effekten nesten gjennom hele ladeøkten. Vi avsluttet ladingen med 80 kW ved 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
66.5 kWh
Pris for testbil
498 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
407 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 465 liter med bakerste seterad nede. Tallet øker om du skyver andre seterad fremover.
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Mercedes EQB oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
104 cm
Gulv lengde
90 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
105 cm
Åpning høyde
74 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
465 liter
Nyttelast
583 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2112 kg
Tillatt totalvekt
2770 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)
5/5
Voksne
95% beskyttelse i kollisjon
Barn
91% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
78% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 74% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?