Premium

Lotus Eletre

Lotus' første elbil er en hyper-SUV, med mange hestekrefter og brukbar plass.

El Prix vinter 2024

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Som forventet er det sport i fokus hos Lotus når de lanserer Eletre og bilen omtales som en "hyper-SUV". Eletre har mer enn 600 hestekrefter og en rekkevidde på 535 kilometer etter WLTP-standarden(107 kWt batterikapasitet netto). Modellen har også hurtiglading på opp til 355 kW - noe som legger den blant de absolutt raskeste.

En bil mange som trolig har lyst på, men de færreste vil ha råd til - da prisen ligger på godt over millionen.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Lotus Eletre

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
20 min
Maks effekt
350 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
20 min (0min)
Maks effekt
343 kW (-2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Lotus Eletre ladet fra 10 til 80 prosent på 19 minutter og 59 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

107.9 kWh

Pris for testbil

1 121 683 kr

Rekkevidde (WLTP)

530 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

20.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Lignende modeller