Lotus Eletre
Lotus' første elbil er en hyper-SUV, med mange hestekrefter og brukbar plass.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Som forventet er det sport i fokus hos Lotus når de lanserer Eletre og bilen omtales som en "hyper-SUV". Eletre har mer enn 600 hestekrefter og en rekkevidde på 535 kilometer etter WLTP-standarden(107 kWt batterikapasitet netto). Modellen har også hurtiglading på opp til 355 kW - noe som legger den blant de absolutt raskeste.
En bil mange som trolig har lyst på, men de færreste vil ha råd til - da prisen ligger på godt over millionen.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Lotus Eletre
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Lotus Eletre ladet fra 10 til 80 prosent på 21 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
107.9 kWh
Pris for testbil
1 121 683 kr
Rekkevidde (WLTP)
530 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Lotus Eletre
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Lotus Eletre ladet fra 10 til 80 prosent på 19 minutter og 59 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
107.9 kWh
Pris for testbil
1 121 683 kr
Rekkevidde (WLTP)
530 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?