Hyundai Kona electric
Hyundai Kona er en kompakt SUV med lavt forbruk og god rekkevidde.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2021
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Den tradisjonelle utgaven av Kona med bensinmotor kom høsten 2017. Den elektriske utgaven ankom Norge sommeren 2018 og ble raskt et kjent skue på norske veier.
Kona kommer i utgaver med ulik batterikapasitet og dermed ulik rekkevidde. Bilen er kjent for lavt forbruk og var tidlig ute med rekkevidde over 45 mil. Kona klassifiseres gjerne som SUV, men det er i tilfellet en meget kompakt SUV.
Fordeler
God rekkevidde
Lavt forbruk
Ulemper
Begrenset med bagasjeplass
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Hyundai Kona electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 50 minutter under sommertesten 2020.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
390 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
484 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hyundai Kona electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 52 minutter og 47 sekunder under vintertesten 2020.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
390 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
484 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hyundai Kona electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 49 minutter under sommertesten 2021.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
370 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
484 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
14.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hyundai Kona electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 37 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Netto batteripakke
65.4 kWh
Pris for testbil
449 800 kr
Rekkevidde (WLTP)
454 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Hyundai Kona Electric
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Hyundai Kona ladet fra 10 til 80 prosent på 36 minutter og 44 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
65.4 kWh
Pris for testbil
433 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
473 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom i Hyundai Kona (2020)
- Bagasjerom bak: 332 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Kona oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
101 cm
Gulv lengde
71 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
98 cm
Åpning høyde
69 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
332 liter
Nyttelast
420 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
1685 kg
Tillatt totalvekt
2180 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
300 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?