BMW i5
BMW i5 er en helektrisk versjon av den klassiske 5-serien. Denne modellen blander BMW 5-serien sin distinkte og stilrene estetikk med elektrisk ytelse i toppklasse.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen har en netto batterikapasitet på 81,2 kWh og dermed en rekkevidde på opp til 582 kilometer etter WLTP-standarden. Bilen har bakhjuldrift og kan gjøre unna 0-100 km/t på 6 sekunder. Det elektriske tilskuddet til 5-serien blir noen centimeter større både i lengde, bredde og høyde.
i5 blir BMWs første modell som kan ta i bruk Plug & Charge teknologien, som fjerner behovet for apper og ladebrikker, slik som Tesla sine superchargere. De første modellene leveres kun som sedaner, men BMW vil lansere stasjonsvognmodeller av i5 i løpet av 2024.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Det ble gjort en ny ladetest av BMW i5 eDrive40 torsdag 8.februar, uken etter de opprinnelige ladetestene. Dette fordi vi så at forvarmingen ikke hadde blitt aktivert som forventet, og ladetesten i5 eDrive40 gjorde den opprinnelige ladetest-dagen underpresterte i henhold til forventninger.
Ladekurven som presenteres nedenfor er derfor fra 8.februar. Her er det verdt å merke seg at det var vesentlig kaldere denne dagen sammenlignet med 1.februar, med -15 fremfor rundt 0 grader.
BMW i5 eDrive40 Limousine
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
BMW i5 ladet fra 10 til 80 prosent på 36 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
81.2 kWh
Pris for testbil
1 001 957 kr
Rekkevidde (WLTP)
505 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
BMW i5 eDrive40 Limousine
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
BMW i5 eDrive40 Touring ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 3 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
81.2 kWh
Pris for testbil
1 001 957 kr
Rekkevidde (WLTP)
505 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 490 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BMW i5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
82 cm
Gulv lengde
110 cm
Høyde opp til setekant
37 cm
Åpning bredde
103 cm
Åpning høyde
45 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
490 liter
Nyttelast
535 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
2130 kg
Tillatt totalvekt
2740 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?