– Vi kommer garantert til å få flyvende biler. De første er allerede i produksjon!
Det sier Peter Raaum, ansvarlig redaktør for NAFs medlemsblad MOTOR.
Bilhverdagen har endret seg mye siden journalistene i MOTOR begynte å skrive om bil. Vi har bedt dem om å mimre litt, og se inn i spåkula.
Peter Raaum og biljournalist Øivind Monn-Iversen er ikke i til om at elektrifisering er kommet for å bli, bil-deling vil bli mer normalt – og de flyvende bilene vil bli allemannseie.
Har fulgt elektrifiseringen fra starten
At vi er flere skritt nærmere flyvende biler, er en annen hverdag enn da Raaum begynte å skrive om bil i 2017.
Da var elektrifisering i sin spede begynnelse. Volkswagen Golf var den mest solgte bilen i Norge, og e-Golf bidro sterkt til at Golf havnet på salgstoppen.
– Jeg husker det store spørsmålet var om elbilene virkelig ville ta en plass i den norske bilparken. I dag er elektrisk drivlinje blitt en så selvsagt del av bilhverdagen at vi snart legger bort begrepet «elbil».
Monn-Iversen trekker også frem utviklingen av nye drivlinjer som den største forskjellen fra starten av hans biljournalist-karriere.
– Elektrifiseringen er uten tvil den største endringen i bilhverdagen vår, sammenlignet med da jeg startet å følge bilbransjen da jeg på 2000-tallet begynte å skrive for Autofil, ved siden av jobben som journalist i Dagbladet.
Han vil også minne om hvor mye som har skjedd på kort tid:
– Vi skal ikke mer enn snaue 15 år tilbake i tid, til november 2009 – før vi finner en Volvo V70 med 109 hester og fem manuelle gir, som Norges nest mest solgte bil, bare slått av Golf, minnes han.
Hva er de mest positive innovasjonene på bilfronten?
Monn-Iversen trekker frem bedre førerstøttesystemer, som den viktigste innovasjonen innen for bilindustrien i moderne tid.
Den erfarne biljournalisten mener vi derimot fortsatt har en vei å gå når det gjelder elektrifisering:
– På sikt håper jeg å kunne si at elbilen er en av de mest positive forbedringene i bilbransjen. At vi om noen år sitter og rister på hodet av blytunge batterier, dårlig rekkevidde, lange ladetider og all lunefull programvare. Hvis vi skal være ærlige, så har de første årene med elbil vært en reise baklengs inn i framtida.
Raaum sier seg enig i at forbedring av førerstøttesystemer en viktig teknologisk utvikling.
– Selvkjørende biler er fremmed og skremmende for de fleste, men fullskala selvkjøring vil gi færre ulykker i trafikken, legger Raaum til.
Elbil 2.0
Motor-redaktøren mener elektrifisering vil fortsette å prege NAFs medlemmer i årene fremover, selv om ikke alle er helt overbevist om teknologiens fremtid.
– Jeg mener elektrifiseringen er en god ting, selv om den miljømessige effekten er lett å overvurdere inntil skiftet også skjer innen tungtransporten, sier Raaum.
Han mener elbilmarkedet i dag viser at dersom bilene er gode nok, kommer kundene.
– Fem år frem i tid kommer «elbil 2.0», biler som går over 100 mil og lader på fem minutter, samtidig som batteriene er mindre og lettere. Det vil gi bilfabrikantene mulig å tenke helt nytt om hvordan biler skal se ut.
Nye eierformer og begrenset bruk
På spørsmål om hva som vil prege bilhverdagen din og min de neste årene, peker redaktøren på urbanisering og fortetting som drivere for hvordan vi bruker og eier bil.
– Befolkningsvekst i allerede befolkningstette områder kommer til å påvirke og endre vår mulighet til å bruke bilen på samme måte som vi gjør nå. Det kan bety færre biler i byene, men det kan også bety at bilene blir mindre.
Monn-Iversen tror ulike former for leie og bildeling vil også være helt vanlig, ikke minst i og rundt storbyene.
Når det gjelder flyvende biler velger han en noe mer nøktern tilnærming sammenlignet med Raaum:
– Det blir fort noe veldig gammeldags over fire gummihjul. Men kanskje de flyvende bilene ikke kommer til å fly mer enn noen centimeter over bakkenivå? avslutter Monn-Iversen.